fbpx
 

Vem kan jag lita på?

Vem kan jag lita på?

Vem kan jag egentligen lita på?

Det kommer ständigt nya rön och nya studier inom kost och träning. Ena dagen visar studier att man ska äta på ett visst sätt och andra dagen visar istället studier resultat på något helt annat. Träning har inte svängt lika mycket såsom jag upplever att kosten har men även där kommer det ständigt nya sätt att träna på för att få ut optimalt av träningen. Ett av de senaste inom träning är högintensiv träning med korta vilor. Tabataintervallen är en variant av detta där man åtta gånger i följd genomför samma typ av aktivitet, tex cykling där man cyklar i ett högt tempo i 20 sekunder och vilar 10 sekunder…

Jag försöker att se all ny information som någon positivt, även om det ibland kan kännas alldeles för mycket när studier visar helt olika saker och man inte får någon klarhet. Men att vi hela tiden försöker sträva framåt och försöker hitta effektivare metoder för att må bättre och för att få bättre hälsa, det måste jag säga ändå är något som är otroligt värdefullt. Och att studier visar olika saker gör det bara ännu tydligare att alla metoder inte fungerar för alla utan det beror på vilken grupp människor studien görs på och även på vilket sätt de väljer att göra studien på.

Så det man måste komma ihåg med studier är att det aldrig är en sanning för “alla”! Det skulle vara otroligt mycket enklare om det var så men eftersom vi alla är olika och att våra kroppar påverkas på olika sätt av både kost och träning går det aldrig att säga att något fungerar på alla. Det kan finnas en större samt en mindre sannolikhet att något ska fungera på en större mängd människor men det går aldrig att garantera.

Det första jag försöker se till när jag ser nya studier/rön är att se till min målsättning. Vart vill jag och vad krävs för att jag ska nå dit. Kan den här nya träningsmetoden hjälpa mig att på ett effektivare sätt nå mitt mål?

Så tillbaka till ursprungsfrågan, vem kan jag egentligen lita på när det gäller kost och träning? Jag tror att det är otroligt värdefullt att hålla sig ajour med nya studier men att man är kritisk. Hur har dem fått fram de här resultaten och vilka har dem gjort studien på? Vem är det som har beskostat studien? Jag tror även att det är bra att ha ett bollplank med en utbildad inom området som också kan ge en analys om hur de ser på studien. Jag skulle definitivt behövt det för 5 år sedan när jag inte var uppdaterad inom detta som jag är nu men jag behöver fortfarande diskutera nya studier bland kollegor och vänner då man ofta kan se det på olika sätt. Men sedan tror jag att det är viktigt att man själv gör bedömningen efter hur kroppen svarar och hur kroppen mår efter jag provat något nytt. Det är då även viktigt att komma ihåg att något som ger en viss effekt på mig kan ha en annan effekt på dig och vice versa. Men det är väl det som är charmen med det här?

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.