fbpx
 

Veckans intervalltips

Veckans intervalltips

Alltså hösten! Den här årstiden är helt fantastisk. Jag älskar den här råa men framförallt friska luften. Och vi ska inte prata om dofterna! Så många löpminnen dyker upp under den här årstiden.

Denna vecka laddar vi för ett intervallpass som hamnar under kategorin ‘nonstop’. Den innebär att du håller uppe löpningen under alla seten och korrigerar framförallt steglängden för att växla till ett högre eller lägre tempo. Det finns flera fördelar med just det här upplägget. Tanken med passet är att hålla uppe pulsen under hela intervallsetet och träna i två olika tempon. Det högre tempot motsvarar ett tempo där du kan springa under en längre period utan att dra på dig mjölksyra (tröskeltempo, ca 90 % av maxpuls) som gör att du kan fokusera på teknik och därmed minska skaderisken. Det andra tempot ska vara återhämtningstempo, här är det lätt hänt att stegfrekvensen sänks och kontakttiden i marken ökar vilket ökar belastningen på lederna. Utmaningen på “återhämtningsdelen” är att sänka till en lägre hastighet men ändock hålla frekvensen uppe för att bibehålla låg belastning på kroppen.

Vinster med passet:
Stärker din uthållighet
God möjlighet till teknikträning
Minskad skaderisk

Intervallupplägg
Spring 4min, jogga 1min
Spring 3min, jogga 1min
Spring 2min, jogga 1min
Spring 1min, jogga 1min
VILA 3-4min

Upprepa 1 gång till.

Sträva efter att ha minst 180steg/min i stegfrekvens under hela passet. Det brukar vara svårt att hålla detta framförallt på “jogg-delen”. Se till att ta kortare steg så att tempot sänks men att du ändå har kort kontakttid i marken. Känslan blir att man springer mer på stället.

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.