fbpx
 

Veckans intervalltips

Veckans intervalltips

En ny vecka är här och det är dags att planera in kommande träningspass. Här kommer ett tips på ett intervallpass som är en utav mina favoriter. Testa och se vad du tycker:
Passets upplägg:

– Uppvärmning 10-15min via lätt pratvänlig löpning.

– Stegringslopp 4×50-75m

– Intervaller 2(5x1min) (30″/3′)

Spring 1 min, vila 30 sek. Upprepa 5ggr. Vila 3min och upprepa allt sedan en gång till.

– nedvarvning 5-10min via lätt löpning eller gång.
Detta pass är ett bra pass för dig som vill få upp farten i din löpning och förbättra dina tider på 5/10k lopp. Det är lätt hänt att hoppa över intervaller och bara fokusera på distanspass men för att kunna pressa tiderna på kommande motionslopp behöver farten ökas, detta görs bäst i form av intervaller. Vi behöver vänja kroppen att springa i ett högre tempo. Har vi inte gjort det i träning kan vi inte förvänta oss bättre tider på tävling.

Intervaller innebär inte att du ska springa på ditt max. Testa dig fram, jag rekommenderar 85-90% av din maxförmåga. Med vilan mellan intervallerna klarar du att ligga på denna nivå utan att behöva rulla i gräset efteråt! 

Stort lycka till! Berätta gärna hur det gick 🙂 

    
 

Töj gärna vaderna efteråt. Dem kan ta en del stryk om du är ovan att springa intervaller.

2 Comments
  • Nybörjare
    Posted at 20:41h, 06 juli Svara

    Hoj! Jag har en fråga om puls och sånt. Jag köpte en billig pulsmätare (pga ekonomi och ville testa) för typ 100 kr på Apoteket. Jag är inte i toppform, eller kanske ens form, men springer 5k på ca 38 min och testar rätt dåligt på Coopertest. Hur som, min pulsmätare säger att jag ligger på 180 i puls både när jag springer “långsamt” eller för att orka 5k men också att jag ligger på 180 i puls när jag springer så fort jag kan i tabata eller uppför backa etc. Det mesta jag har läst om pulsträning säger att man inte borde träna på max mer än en gång i veckan, men betyder det i så fall att jag måste sluta springa om jag alltid springer på maxpuls? (viss reservation för att klockan är dålig, men den visar ändå ändringar om jag stannar eller när jag värmer upp etc)… /tacksam för svar + bra blogg! 🙂

    • admin
      Posted at 10:50h, 30 juli Svara

      Hejsan!
      Tack för ditt meddelande.
      Jag tror som du säger att det troligtvis inte är några problem med din pulsklocka. Det finns lite olika sätt att ta reda på sin maxpuls men när man gör detta är det viktigt att farten ökas successivt och att du håller på i ca. 10-15min. Det som också kan vara bra är att när du gör ett sådant test ha med dig någon som kan peppa dig på slutet för att ta ut dig så mycket som bara går. Går du för snabbt upp i hög puls kan det vara andra saker som hindrar att pulsen går upp. Exempelvis att du får mjölksyra i benen och då planar pulsen av. När en backe kommer för tidigt under ett sådant test finns därför risk att inte pulsen höjs så mycket som den egentligen kan.
      Troligtvis har du en högre maxpuls än 180. Frågan är bara hur hög? 🙂 Har du möjlighet att göra ett riktigt maxpulstest? Det finns också formler man kan använda sig av. För oss kvinnor är det 130-ålder och för män är det 120-ålder. Jag är 25 år och borde därför enligt denna uträkning ha 205 i maxpuls. Senast jag gjorde ett test hade jag 200 i maxpuls så det stämmer inte exakt. Ofta tycker jag att när jag gör testet med kunder har man ofta högre än den uträknade.

      Var detta svar på din fråga? Skriv annars igen 🙂

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.