fbpx
 

Veckans intervalltips

Veckans intervalltips

Intervallpasset denna vecka passar dig som gillar utmaningar och vill pressa dig själv det där lilla extra. Upplägget på intervallerna fungerar så att du springer de första två intervallerna åt ena hållet och därefter vänder du om och springer den sista intervallen tillbaka. Målet är att komma tillbaka på samma plats du startade ifrån.

Veckans intervallupplägg:
Spring 30 sekunder, vila 30 sekunder, spring 60 sekunder, vila 60 sekunder. Vänd om och spring 90 sekunder tillbaka. Vila 2 minuter.

Upprepa 3-5 ggr beroende på hur långt du vanligtvis brukar springa. I våra löpgrupper springer vi oftast 4 set.

Du väljer själv om du springer ute eller på ett löpband samt vart du placerar passet i ditt träningsprogram under veckan. Tränar du löpning flera gånger i veckan rekommenderar jag att springa ett lättare pass dagen efter för att hjälpa kroppen med återhämtningen samt att undvika risken för skador. Att träna intervallträning 2-3ggr/vecka är en vanlig rekommendation till löpare men det beror helt på hur hårt du springer dina intervaller. Är det tuffa intervaller där du kommer upp i en puls på ca 95 % av max håller jag med om denna rekommendation.

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.