fbpx
 

Veckans intervalltips

Veckans intervalltips

Det är söndag och dags för ett nytt intervallpass. Samla löparkompisarna och gör er redo för detta utmanande pass.Tanken med passet är att träna längre intervaller där du utmanar i olika hastigheter. Intervallerna är uppdelade i två delar varav den första delen är en hastighet som motsvarar den hastighet du springer när du till exempel tävlar på 5km (Du vill springa i ett tempo där du inte får mjölksyra i benen). När du nått den andra delen på intervallen vill du öka tempot genom att framförallt öka frekvensen, alltså antalet steg/min. Även om du höjer hastigheten vill du vara avslappnad i musklerna och få ett härligt flyt i rörelsen.

Veckans upplägg:
3x3min (1 min vila mellan varje 3min), varav de två första minuterna går i ett där du inte producerar någon mjölksyra. Den sista minuten ökar du tempot (framförallt frekvensen på steget) och kommer upp i ett högre tempo.

Vila 3 min. Upprepa allt en gång till.

3x3min (1 min vila mellan varje 3min), varav de två första minuterna går i ett där du inte producerar någon mjölksyra. Den sista minuten ökar du tempot (framförallt frekvensen på steget) och kommer upp i ett högre tempo.

Det blir totalt 6 stycken 3minuters intervaller.

Dela gärna intervallpasset till någon du tror skulle gilla passet!
Stort lycka till 🙂

Vill du kika in förra veckans intervalltips finner du det här: Veckans intervalltips v.33

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.