fbpx
 

Veckans intervalltips

Veckans intervalltips

En ny vecka är på igång och likaså ett nytt roligt intervallpass. Du veckans intervaller har fokus på att förbättra din uthållighet.

Du väljer själv om du springer ute eller på ett löpband samt vart du placerar passet i ditt träningsprogram under veckan. Tränar du löpning flera gånger i veckan rekommenderar jag att springa ett lättare pass dagen efter för att hjälpa kroppen med återhämtningen samt att undvika risken för skador. Att träna intervallträning 2-3ggr/vecka är en vanlig rekommendation till löpare men det beror helt på hur hårt du springer dina intervaller. Är det tuffa intervaller där du kommer upp i en puls på ca 95 % av max håller jag med om denna rekommendation.

Veckans upplägg:

Spring 90, vila 30. Upprepa 2ggr. Vila 1min
Spring 70, vila 20. Upprepa 3ggr. Vila 1 min
Spring 50, vila 10. Upprepa 4ggr. Vila 1 min

Seriepaus

Spring 50, vila 10. Upprepa 4ggr. Vila 1 min
Spring 70, vila 20. Upprepa 3ggr. Vila 1 min
Spring 90, vila 30. Upprepa 2ggr. Vila 1 min

Passet har totalt 20min effektiv tid. Är detta längre än vanligt för dig kan du mina 1 upprepning/set. Det blir alltså 1st 90, 2st 70, 3st 50.

Dela gärna till någon du tror skulle gilla passet!
Stort lycka till 🙂

Vill du kika in förra veckans intervalltips finner du det här: Veckans intervalltips v.32

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.