fbpx
 

Veckans intervalltips

Veckans intervalltips

I tisdags förra veckan sprang jag intervaller. Jag har inte tränat löpning lika regelbundet i sommar som jag gör normalt sätt under terminen. Jag försökte att få en sommar med så lite planering som möjligt. Jag gjorde allt på semestern bara på känsla utan några krav på att få till ett visst antal pass och automatiskt blev det lite färre än vanligt. Jag kände dock att jag var i helt ok form innan uppehållet men det har tagit lång tid för kroppen att vänja sig vid fler pass i veckan, längre tid än vad jag trodde det skulle göra. Intervallerna i tisdags tog verkligen kål på mina vader. Jag har haft svårt att gå utan att de känns som att de ska krampa. Och gång nedför trappor ska vi inte prata om!!

Efter i tisdags hade jag gruppträningspass onsdag och torsdag och det blev inte så mycket bättre av det, hehe! Nu har jag vilat från löpningen två dagar och satsat på att att gå promenader, stretcha samt få massage för att kicka igång vaderna igen. Blir lite kluven hur denna veckas pass ska läggas upp. Jag vill inte riskera att ha ont i vaderna på lördag, när det är dags för Midnattsloppet.

Men imorgon kommer jag att springa intervaller för att få upp lite mer tempo. Vi ska strax köra igång dagens gruppträningspass i spiral stabilisering och distansträning 10km. Hoppas att de kommer hjälpa och mjuka upp vaderna ett snäpp till.

Planen är att springa detta intervallupplägg imorgon:

Intervallernas upplägg:

Spring 2 min, vila 30 sek. Upprepa 4 ggr. Vila därefter 3min.
Spring 90 sek, vila 30 sek. Upprepa 4 ggr. Vila därefter 3min.
Spring 60 sek, vila 30 sek. Upprepa 4 ggr. Vila därefter 3min.

Dela gärna hur du tycker passet kändes om du testar det här upplägget. Ska du springa Midnattsloppet?

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.