fbpx
 

Välj “rätt” tankar när du springer

Välj “rätt” tankar när du springer

Den första frågan jag kan tänka mig att du ställer nu är, finns det rätt och fel tankar? Jag gillar egentligen inte ord som rätt och fel för det beror på vem man pratar om men om du märkt att du ger dig själv negativa tankar vid till exempel tuffa löppass kan detta vara något som kan vara intressant för dig.

Jag har börjat reflektera över hur mina tankar går när jag gör något ansträngande, såsom springa intervaller. Idag sprang jag intervallerna jag rekommenderade i söndags, veckans intervalltips, och under intervallerna märker jag att jag ligger lite långsammare än den tiden jag tänkte och börjar säga sakar till mig själv såsom “öka nu/sluta mesa/bättre kan du/kom igen/orkar du inte mer/du kommer aldrig utvecklas i det här tempot mm”. Jag märker direkt hur jag börjar öka tempot men i stressen att få upp tempot spänner jag mig i muskler som hämmar flytet i löpsteget. Jag börjar jobba i rörelseriktningar som ger mig känningar i både knät och foten. Jag har inte reflekterat så mycket över att jag har dessa tankar i huvudet under intervallpassen tidigare. De bara kommer och jag låter dem komma, men i och med att jag märker att mitt löpsteg försämras varje gång detta sker har jag börjat försöka styra om mina tankar.

Men först och främst försöker att inte stressa upp mig över tiderna på klockan utan försöker lägga fokus på känslan i kroppen. Jag märkte på fler intervaller idag att när jag går igenom olika tekniska detaljer i tekniken istället så styr jag bort negativa tankar och når ett skönare flyt. Kikar jag ned på klockar då så kommer farten automatiskt.

Förutom att fokusera på tekniken försöker jag styrka in tankar där jag säger till mig själv “slappna av/flyt på/slappna av/flyt på osv osv”. Det är som att de tankar som bjuder in till att jag slappnar av gör att tankar som gör att jag spänner mig undviks.

Testa gärna och berätta om det fungerade för dig 🙂

Det är verkligen en utmaning för mig att inte “pressa fram” snabbare tider utan låta tempot komma automatiskt av att jag sätter löptekniken snabbare och blir kvickare i mitt rörelsemönster. Känner du att du spänner dig när du springer på höga hastigheter?

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.