fbpx
 

Vad innebär vilodag?

Vad innebär vilodag?

Idag står det vilodag på mitt träningsschema och jag tror och hoppas att ni har vilodagar inplanerade i era träningsscheman också. Men vad innebär det egentligen? Är helvila den mest optimala återhämtningen för kroppen? Är den optimala återhämtningen att krypa ned i soffan och slänga upp fötterna på bordet – eller är det bara vad vi önskar? 😉

För några år sedan tänkte jag att det bästa för min kropp på en vilodag är att röra mig så lite som möjligt för att kroppen så snabbt som möjligt ska hinna återhämta sig till nästa pass. Jag ser inte detta på samma sätt längre utan tror starkt på att aktiv vila är det bästa för att återhämta kroppen optimalt och vara mer redo för nästkommande pass.

Vad grundar jag detta på och vad innebär det med aktiv vila? Ska jag Simma? cykla? Gå? eller är lätt träning det bästa?

Läste ni mitt inlägg om Spiral Stabilisering tidigare i veckan? Har ni inte gjort det och vill veta svaret på min frågeställning?

Läs igenom och se om ni kan tänka ut svaret själva. Svaret står inte skrivet med klartext men kanske kan ni lista ut det ändå. Det blir en spännande fredagsutmaning 😀 Skriv gärna i kommentarsfältet era tankar på hur ni ser på detta. Det finns INGA rätt eller fel. Det beror hela tiden på hur vi tänker och tolkar.

Det som jag vill få ut av denna utmaning är att vi börjar tänka själva och lära känna och förstå oss på våra egna kroppar. Allt fler börjar leta information på nätet. Men är allt som står där trovärdigt? Jag tror att det är värdefullt att vi börjar ifrågasätta och fundera själva. Är detta som jag läser realistiskt? Kan jag tro på det jag läser? Det kanske står att något har fungerat i 99 % av alla som testat en träningsmetod. Men kanske är jag den där 1% som det inte fungerar för. Hur vet jag det? Detta är en helt annan fråga men hänger ni med på vad jag är ute efter?

Googlar vi på denna frågeställning som jag skrev högst upp i detta inlägg kommer vi finna flera olika svar. Men vad säger det mig? Det gör mig bara mer förvirrad! Inom mitt sjukgymnastyrke träffar jag många patienter som fått höra olika diagnoser för de dem söker för samt blivit rekommenderade olika behandlingsmetoder. Detta är inte konstigt. Vi alla kommer med olika erfarenhet och har olika sanningar. Det som jag tror är viktigast här är att vi börjar ifrågasätta och förstå oss på våra EGNA kroppar. Nöj dig inte med en diagnos utan förklaring samt en eventuellt bakomliggande orsak till problematiken.

Jag tänker såhär: Kan vi lära oss mer om oss själva genom att förstå oss på vår kropp. Då kommer vi ha mindre skador och smärtor. Så läs gärna igenom mitt inlägg jag länkat ovan om spiral stabilisering och se om du kan hitta ett svar varför “aktiv vila” är mer återhämtande för dig på dina vilodagar.IMG_2181.JPG

 

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.