fbpx
 

Träna smart

Träna smart

Igår morse vaknade jag före ringklockan av att solen lös in i rummet. Att bara vakna på detta sätt ger så mycket energi. Jag hade en del inbokade pass under dagen och det började med mitt PT small group pass som jag håller för ett gäng på SEB USIF Arena. Igår var vi dock inte så många, endast 4st men detta stoppade inte deltagarna från att köra på, dem tog helt klart i för både dem och dem som inte var där..Vilket pass dem gjorde.

Efter PT small group passet hade jag två PT kunder utomhus. En som jag sprang ett distanspass med och vi diskuterade kring olika saker om löpning och en annan som jag genomförde ett intervallpass med, med inslag av både löpteknikträning och löpstyrka. Att få träffa kunder som också brinner för löpning är så häftigt och det inspirerar mig så otroligt mycket att få se vilken glädje det ger dem, oberoende målsättning.

Med en av kunderna kom vi in på målsättning och upplägg av träning. Det är det här som är det svåra, att lägga upp ett träningsprogram som passar mig. Jag tycker att det är värt att lägga ned extra med tid på detta för det lönar sig alltid i slutändan, både prestationsmässigt men också för att undvika bakslag som tex skada. Har man en god planering så planeras också vila och återhämtning in på ett bra sätt och det är under vilan som kroppen återhämtas och blir starkare.

Alla har vi olika målsättningar och olika förutsättningar att nå målet. Det är därför viktigt att träningsupplägget till att nå målet är upplagt efter individen och dess status. Tidigare erfarenheter, antal träningspass och den fysiska status som finns i dagsläget är några av de delar som borde finnas med och skapa grunden i planeringsupplägget.

Det som jag och kunden kom in på var just detta, vi har ofta inte problem med att träna, vi kan träna hårt och mycket, och ofta säkert alldeles för mycket. Det vi har svårt med är att dosera precis rätt, dosera med rätt antal pass, dosera med rätt övningar och dosera med rätt vila/återhämtning. Att träna smart helt enkelt. Och att träna smart är inte alltid det lättaste. För hur gör man egentligen det?

Nyckeln till detta tror jag är att ha en bra träningsplanering. En planering som bygger på en målsättning längre fram, det kan vara flera år framåt. Sedan behövs också delmål, delmål som ser till att allt går åt rätt håll. Det kan även vara fördelaktigt att man gör en form av träningsdagbok där man dokumenterar hur den upplevda statusen är under ett pass. Känner jag mig sliten, flöt passet på. Hur var min sömn, min kost osv. Om man genomför en träningsdagbok kan man enkelt titta tillbaka. Hur såg träningen ut. Varför presterade jag bättre här och sämre där?

En till sak jag skulle vilja tillägga är att det kan vara bra att bolla detta med någon. Har man ingen tränare som lägger upp programmet eller en tränare som daligen är med på pass så tror jag ändå att det kan vara bra att bolla med någon, exempelvis en gång i månaden för att se att allt går som det ska. Man kan vara otroligt erfaren och ha mycket kunskap om träning och troligen klara sig mycket bra på egen hand i själva träningsupplägget. Men sen när man kommer till den mänskliga faktorn så kan det vara bra att han någon som puschar när motivationen inte finns där och någon som bromsar om träningen ligger på allt för hög nivå och man bara sliter på kroppen. Detta är svårare att bolla med sig själv utan att få dåligt samvete eller andra känslor som påverkar. Jag skulle därför rekommendera att alla har något form av bollplank i träningen.

Hur tränar du? Vem lägger upp din träning? Har du något bollplank?

Tror du att detta är viktigt för dig?

 

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.