fbpx
 

Tänk om man kunde gå sig fri från nacksmärta

Tänk om man kunde gå sig fri från nacksmärta

Ja precis, tänk om det är fullt möjligt!? Den vanligaste anledningen till nack- och skuldersmärta är att musklerna antingen är positionerade i ett förkortat (ihopdragen/spänd) läge eller att musklerna är positionerade i ett förlängt (utsträckt/stretchat) läge. Detta innebär att musklerna kommer att ha en minskad cirkulation i jämförelse med om musklerna var helt avslappnade. En mjuk och avslappnad muskel har som bäst blodcirkulation till sig. Blodcirkulationen är värdefull för att en muskel ska kunna återhämtas och läka. Om en muskel under lång tid är förkortat eller i ett förlängt läge kommer den få syrebrist som i sin tur kan övergå till smärta om muskeln bibehåller samma position.

Om man känner på nackmuskeln kan man känna hur spänningen är i muskeln beroende på hur vi sitter, står eller rör oss. Om du till exempel sjunker ihop och känner på nackmuskeln och jämför med när du bröstar upp och guidar ned axlarna kan du känna att det är en skillnad hur spänningen i muskeln är. I en ihopsjunken hållningen sträcks muskeln ut och i ett upprätt läge blir muskeln mjuk och avslappnad.

Testa även och se hur nackmuskeln aktiveras när du pendlar med armen på sidan av kroppen, som när du går, och jämför aktiveringen i muskeln med om du hänger med armen på sidan av kroppen och roterar i bröstryggen istället. Dessa två olika rörelsemönster involverar helt olika muskler. Jag vill inte påstå att det finns ett “rätt” sätt att röra sig på men att det är värdefullt att veta skillnaden och vilken betydelse det har, och i det här fallet för dig som inte blivit av med din nack- och skuldersmärta. Och kanske du som dras med spänningshuvudvärk?

Har du en vardag där du hamnar i positioner där nackmuskeln spänns (på grund av stress eller långvarigt arbete i eller ovan axelhöjd) eller positioneras i ett utsträckt läge (När vi hamnar i en ihopsjunken hållning) finns en risk att den får en försämrad blodcirkulation till sig och börjar göra ont. För att den ska kunna återhämtas behöver den få chans att slappna av, då får den blodcirkulation som är transportören av kroppens läkande och återuppbyggande ämnen. Om du kunde få några avbrott under dagen där nackmuskeln fick chans att slappna av och återhämtas, då skulle du kunna bryta smärtcirkeln helt på egen hand.

Steg 1 är att ta bort orsaken till att muskeln hamnar i dessa lägen såklart, men om vi utgår från att du vill göra en skillnad här och nu och inte kan ändra på din utgångsposition eller den arbetsmiljö du har utan du positionernas i dessa lägen där muskeln överarbetas.

Om du skulle gå en promenad eller gick ut och sprang på din rast mellan arbetspassen där du har ett rörelsemönster där du skapar rotation i bröstryggen och axlarna växlar fram och tillbaka då kommer du att växelvis slappna av i muskeln. När den slappnar av fylls den med blod och de läkande ämnena kan komma till undsättning.

Den ömmande nacken eller huvudvärken minskar tack vare att musklerna kan slappna av. Genom att successivt bygga upp din hållning och få ökad rörlighet och stabilitet kring axel/skuldra så minskar du risken för att nackmuskeln blir överarbetat från första början men oavsett ditt utgångsläge är detta rörelsemönster skonsamt för både din nacke och bröstrygg.

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.