fbpx
 

Ta i så lite som möjligt

Ta i så lite som möjligt

Jag har vid inläggen om löpteknik beskrivit hur du kan tänka i löpsteget för att skapa goda möjligheter till ett energisnålt löpsteg som också är skadeförebyggande. Det som också hör till detta är hur mycket vi “tar i”. En jämförelse skulle till exempel kunna vara när man skriver med en penna. Man kan hålla i pennan hårt men man kan också hålla pennan med ett löst grepp. Håller man i pennan med ett hårt grepp under lång tid kan vi börja bli trött i fingrarna eller i underarmarna, trots att rörelsemomentet egentligen inte kräver någon stor muskelaktivering. Om man istället ställer detta i relation till löpningen så kan det vara lätt hänt att när man jobbar med löptekniken och det är ett ovant rörelsemönster att man tar i mer än vad man behöver. När vi tar i mer kräver det mer energi och löpsteget kostar mer än vad det behöver.

Er nästa utmaning som ni får är att försöka hitta in i den löpteknik som jag skrivit om tidigare och nu försöka göra det med så lite kraft som möjligt. Låta det bara få flyta, börja från toppen och känns successivt igenom ned till tårna hur mycket du spänner respektive muskel. Hur mycket behöver du verkligen ta i för att göra det rörelsemönster du önskar?

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.