fbpx
 

Smärta utsidan av knät – Löparknä?

Smärta utsidan av knät – Löparknä?

20140201-093926.jpg

Vad är löparknä?
Löparknä är en överbelastningsskada som ger smärta på utsidan av knäleden. Smärta framkallas vid tryck på lårbenet precis ovanför ledspringan (se bild). I vissa fall kan området bli svullet och även ge ljud ifrån sig. Det är relativt vanligt att man är besvärsfri i vila och att det är vid ensidig belastning som besvären tilltar. Oftast känner man ingen smärta de första kilometrarna vid ett löppass. Smärtan blir mer uttalad efter en stunds löpning.

Vad är det som orsakar smärtan?
Den struktur som ger smärta är en muskel som heter m.tensor fascia latae. Denna muskel har en lång sena, iliotibialbandet som går längs med hela lårbenet och fäster nedom knät. Orsakerna till smärtan tror man beror på en överansträngning i denna muskel och en friktion som uppstår mellan muskelsenan och lårbenet. Detta sker på grund av att muskeln glider upprepade gånger över lårets benkant som irriterar vävnaden som ligger därunder. I vissa fall kan en inflammation starta i en slemsäck som ligger i detta område, precis mellan muskelsenan och lårbenet.
En vanlig orsak till besvären är för snabbt stegrad träning eller ensidig träning på plant underlag med bristfälliga skor.
Det finns en ökad risk att drabbas av denna skada om man är hjulbent, har höga fotvalv, benlängdsskillnad eller vid felställningar av fötterna. Det saknas dock tillräckligt med fakta i studier för att man ska kunna säga att det är så. Sekundärt har det i vissa fall även visats att stramhet i musklerna på utsidan av låret kan vara bidragande men tillräckligt med belägg för detta finns inte idag.


Vad kan jag göra för att bli av med smärtan?

Då skadan uppstår förekommer troligtvis en inflammation i slemsäcken i det akuta skedet. Då brukar det rekommenderas att smörja med inflammationshämmande gel och vila strukturen ett par dagar. Beror smärtan från området på en för snabbt ökad träningsmängd brukar oftast besvären ge med sig själv efter ett par dagar vila och att träningsmängden justeras och startas i en långsammare takt. Under den period strukturen vilar går det alldeles utmärkt att träna stabiliseringsträning och balans för att stärka upp strukturer kring lederna i nedre extremitet. Har du haft besvären under en lång tid bör du överväga att se över inre faktorer. Såsom analys av fotens, knäts och höftens anatomi kan ge svar på besvären men även analys av musklernas arbetsförmåga. Arbetar rätt muskler vid rätt tillfälle och finns tillräckligt med stabilitet och styrka i dessa områden?
Yttre faktorer bör likaså analyseras såsom löpteknik, löpskor, underlag, träningsbelastning m.m.
Det är fördelaktigt att inleda ett rehab program som är baserat efter just dig och din löpteknik. Programmet är upplagt efter att stärka upp fot-, knä- och höftled. För att hålla igång konditionen under den tid du inte kan träna löpträning kan alternativ träning användas. Cykling och bassängträning är två alternativ, det går även att prova snabbhetsträning. Ibland går det att träna korta intervaller, kring 10-100m utan att förvärra besvären. Detta kan vara ett bra sätt att hålla igång själva löpningen under läkningstiden. Kom dock ihåg att om orsaken till besvären ej åtgärdas kommer smärtan återkomma när du börjar springa längre sträckor igen.

Hur kan jag undvika att drabbas av löparknä?
Tre tips som jag kan ge dig för att undvika risken för att drabbas av liknande skador är:
1. Var observant och lyssna på kroppen. Får du ”känningar” någonstans, lyssna på detta och vila strukturen nästa pass och träna något annat. Ofta går det att ändra på dagarna i dina redan befintliga pass så förlorar du egentligen inget på det utan ger rätt struktur tid till återhämtning och chans att bli ännu starkare.
2. Stabilitetsträning i fot, knä, höft, bäcken, bål är av mycket stor vikt hos löpare. Är till exempel bäckenet en svag länk hos dig finns en risk att du drabbas av överbelastningsskador på grund av att du behöver kompensera och att vissa muskler börjar arbete för mycket och vissa arbetar för lite.
3. Prova dig fram med ditt träningsupplägg och utvärdera dig löpteknik för att se vad som fungerar bäst för dig och din kropp. Mitt råd är även att inte tveka att ta till professionell hjälp. Lägger du ned mycket tid på din träning kanske du även är värd att få lite hjälp på traven om du har återkommande skador. Det finns hjälp att få med allt från träningsupplägg, skadeförebyggande screening och löpanalyser som kan göra stora skillnader i din träning och göra dig till en starkare och skadefri löpare.

2 Comments
  • David
    Posted at 19:01h, 10 december Svara

    Tack för ett bra dokument. Har varit till en allmänläkare med detta besvär (sidan av knät, kommit av rätt intensiv springperiod, startade i nerförsbacke, sitter i några dagar efter och känns mest i nerförslutning) och fick svaret “Det är inte svullet eller brutet, jag har aldrig hört talas om symptomen och det finns inget jag kan göra.” Gick till ett Apotek för att fråga om råd, det första svaret var “Du kan väl ta en alvedon?”.

    Att hjulbenthet och lite olika långa ben var riskfaktorer var trevligt att få reda på.

    “Har du haft besvären under en lång tid bör du överväga att se över inre faktorer. Såsom analys av fotens, knäts och höftens anatomi kan ge svar på besvären men även analys av musklernas arbetsförmåga. Arbetar rätt muskler vid rätt tillfälle och finns tillräckligt med stabilitet och styrka i dessa områden?” – till vilket land ska man bege sig för att hitta en läkare som kan göra detta?

    Tills vidare är kortare steg, lätt framåtlutad, landa på mitten av foten samt öka långsamt bra, har jag funnit. Löplabbet var även bra ställe för att få ens stil och fotsättning analyserad!

    • admin
      Posted at 20:26h, 26 december Svara

      Hej David.
      Mycket intressanta svar man kan få beroende på vart man vänder sig 🙂 Läkare är duktiga på det medicinska och har ofta lite svårare att bedöma muskuloskeletal smärta, även om många läkare även är duktiga på detta område. Men för att vara säker på att få svar på dina smärtor är det bättre att vända sig till en sjukgymnast. De kan undersöka dig och se vilka strukturer som skapar dina smärtsymtom. Sedan tror jag att du skulle bli hjälpt av att hitta någon som kan analysera ditt lösteg och undersöka din stabilitet via rörelseanalystester för att se vad det är som orsakar att smärtan kommer från första början. Det är det som kommer att hjälpa dig i längden. Sjukgymnaster brukar göra detta men det kan skilja sig lite beroende på vilken du går till. Vart bor du? Kanske jag kan hjälpa dig att hitta en klinik med denna kunskap?

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.