fbpx
 

Skapar förutsättningar

Skapar förutsättningar

Den 9 oktober bestämde jag mig. Jag kommer att satsa igen. Satsa i den bemärkelsen att jag kommer träna mer målinriktat. Det ger mig så mycket mer att ha en tydlig plan i min träning. Nuförtiden har min egna träning prioriterats bort under tuffa arbetsveckor. Men en tydlig plan hjälper mig att prioritera träningen som idag står för en stor del av min återhämtning och tid för reflektion. Och att börja spring mot min dröm igen, som jag haft sedan barnsben, det känns helt fantastiskt.

Att kunna göra en sådan satsning innebär att jag behöver göra en del justeringar i min vardag för att satsningen ska vara möjlig. En av de tuffaste motståndaren till att klara det här är mina “mentala spärrar”. Om man kan kalla dem så? Rädslan att jag får ont igen. Rädslan att jag inte ska kunna springa. Rädslan över att misslyckas. Igen!

Tankarna är definitivt inte där hela tiden, men ibland kan jag få känningar i en fot eller i underbenet under ett pass där jag utmanat lite för mycket och direkt kopplar jag det till något allvarligt. Något som kommer göra att jag inte kan fortsätta springa. Men jag vet att jag idag har en helt annan kunskap om min kropp än vad jag hade när jag hade mina skadebekymmer under gymnasietiden och kan lyssna på kroppens signaler på ett annat sätt. Så jag jobbar med mina tankar hela tiden. Men ibland kan man behöva stöttning och guidning i hur man väljer att tänka. Jag har därför anlitat en mental coach som kan ge råd och tankesätt som tar mig framåt när jag låser fast mig i mina tankar.

Planen är att träffa min mentala coach var 3:e/var 4:e vecka för att även där jobba målinriktat med uppföljningar. Ska bli spännande att se vad det kan ge.

Nu är jag precis hemkommen från härliga höstintervaller. Jag sprang 6-5-4-3-2-1min med 1 min joggvila däremellan. Jag hade mycket fokus på bröstkorgens rörelse i löpningen idag och jag tycker att jag fick ett skönt flyt. Jag utövade spiral stabilisering med fokus på rörlighet i bröstkorg, nacke och hals och stabilitet i skulderbladen innan passet, det känns så mycket lättare att hitta rörelsemönstret när jag gör övningarna innan passet.

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.