fbpx
 

Ska jag pendla med armarna när jag springer?

Ska jag pendla med armarna när jag springer?

I ett tidigare inlägg pratade vi om hur du får god kraft i löpsteget med hjälp av dina skuldermuskler. Vi kommer denna vecka spinna vidare på just detta. För att nå rotationen i bröstkorgen och möjliggöra för våra skuldermuskler att växelvis arbeta spelar det även en stor roll hur vi pendlar med armarna.

Målsättningen med det tekniktipset jag skriver om idag är att dels få ett starkare och stabilare löpsteg men också få ett rörelsemönster som är skonsamt och avlastande för dina nackmuskler och nackkotor. Om du brukar få ont i nacken/axlarna när du springer kommer dagens tips vara hjälpsamma.

Det första du ska få känna på är hur dina nackmuskler aktiveras beroende på hur du rör dina armar. Lägg höger arm uppe på vänster axel. Känn efter hur muskeln känns när du bara slappnar av och hänger med vänster arm. Böj i armbågen och för armbågen bakom kroppen. Känn efter hur nackmuskeln förändrar sin aktivering. När vi är stilla i bröstkorgen och för armbågen rakt bak så kommer tillslut nackmuskeln att aktiveras och spännas. När den gör detta skapar muskeln ett ökad tryck på nackkotorna. Om du nu testar att gå tillbaka med armen så att armbågen är intill kroppen och istället roterar vänster bröstkorg bakåt och låter armen följa med i rotationen, då kommer nackmuskeln istället att hållas mjuk.

Detta betyder att beroende på om du roterar i bröstkorgen samtidigt som pendelrörelsen i armarna skapas eller om du har bröstkorgen stilla och endast pendlar i armarna kommer du skapa en stor skillnad i vilka muskler som aktiveras eller inte. Genom att göra följande moment jag beskriver nedan kommer du att minska belastning på din nacke och även möjliggöra mer kraft i skuldermusklerna som ger dig bra kraft i löpsteget.

  1. Lyft bröstkorgen uppåt/framåt för att nå lodlinje
  2. Slappna av i axlarna och låt skulderbladen växelvis aktiveras i kombination med rotationen i bröstkorgen
  3. Håll armarna i ca 90 graders vinkel i armbågsleden och låt armbågen pendla med i rotation av bröstkorgen istället för att aktivt skapa kraft från armarna. Beroende på vilken rörlighet du har i bröstkorgen kommer du kunna rotera mer eller mindre.

För att veta hur mycket du kan rotera kan du ställa dig framför en spegel. Gör ovanstående tre moment och så fort du kommer så pass långt bak i rotationen och sedan för armen bakåt att du fäller i axelleden så har du nått din gräns. Där vill du stanna och pendla tillbaka åt andra hållet.

Stretch av bröstkorgen samt att stärka de muskler som sänker skulderbladen kommer ge dig bättre förutsättningar att kunna rotera längre bak och därmed möjliggöra mer kraft till sätesmusklerna.

Så ska jag pendla med armarna?
Mitt svar är nej! Du ska inte “aktivt” pendla med dina armar. Dina armar är avslappnade och får en pendelrörelse utifrån den kraft som skapas ifrån skuldermuskulaturen när du roterar i bröstkorgen. Vi kommer därmed se en pendlande rörelse men den skapas ifrån rotationen och inte utav att armmusklerna spänner sig.

 

Lycka till på nästa teknikrunda!

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.