fbpx
 

Såhär undviker du hög belastning på ländryggen vid löpning

Såhär undviker du hög belastning på ländryggen vid löpning

När vi springer är det i ifrånskjutet som vi är mest sårbara för att bäckenet ska tippa framåt (öka svanken). När bäckenet tippar fram så har vi inte samma möjlighet att använda den stora sätesmuskeln och få en god kraft i löpsteget.  Förutom att du får mindre kraft i löpsteget gör tippningen av bäckenet att du även får ökad belastning på din ländrygg. Så har du besvär med ländryggen när du springer är detta verkligen något jag kan rekommendera.

Jag ska idag beskriva hur du kan tänka i löpsteget för att stabilisera bäckenet och minska risken att bäckenet tippar fram.

Nu blir det rejält invecklat och vi är inne på detaljnivå. Men när det här sitter kommer du verkligen känna att det gör skillnad i din löpning. Är detta första löpteknikinlägget du läser här kan jag varmt rekommendera att läsa de tidigare inläggen först, det kan kännas lite väl invecklat annars.

Okej, nu ska jag testa beskriva. Tänk dig ett löpsteg där du är påväg att rotera höger skuldra bakåt. I samma läge landar du på vänster fot och har möjlighet att aktivera vänster sätesmuskel. I denna fas är det lätt hänt att istället för att vänster sätesmuskel driver steget fram så är det vänster vad och baksida lår som tar över och “skjuter ifrån” för att du ska få drivet framåt. Detta vill vi dock undvika då aktivering av dessa muskler bjuder in till att bäckenet ska tippa framåt och öka belastningen på bland annat ländryggen. Istället, precis när du landar med vänster fot, påbörjar du aktivering av vänster sätesmuskel och lyfter höger bäckenkant “uppåt”, en riktning som “bakåttippar” bäckenet. Detta hjälper dig att få kontakt med de sneda bukmusklerna som är med och stabiliserar bäckenet och ser till att du inte får ett framåttippat bäcken/ökad svank. Det här sker riktigt snabbt och tajmingen kommer bli enklare ju mer du tränar på det. Ett tips är att använda höger hand som referenspunkt, så fort du närmar dig bäckenkanten med handen när du roterar bak höger skuldra så driver du höger bäckenkant uppåt/framåt!

Hängde du med? 😀 Lycka till!

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.