fbpx
 

Rafael Waters

Rafael Waters

Vad heter du?

Rafael Waters

Berätta kort om dig själv

Jag är 35 år gammal. Jobbar som universitetslektor på Uppsala universitet där jag forskar på förnybar energi och framförallt vågkraft.

Vilket är ditt bästa löparminne?

Oj det börjar bli några stycken. Kanske Aros marathon här i Uppsala, eller Österlen marathon där vi var 1000 människor med pannlampor som sprang i mörkret. Eller kanske Upplandsleden mellan Knivsta och Uppsala en solig sommardag, med picknick i löpryggsäcken och en fin vän till sällskap!

Varför löptränar du?

För mig finns det ingen annan träningsform som är lika skön. Känslan av en nysprungen halvmara i benen, eller ett riktigt snabbt kortpass, är oslagbar och sitter i under flera dagar.

Hur ser du på barfotalöpning?

Jag har både barfortaskor och “vanliga” löparskor som jag alternerar mellan. På längre sträckor tar jag alltid de “vanliga” skorna medan jag brukar springa med barfotaskor upp till 5 km. Jag känner mig snabbare i de lätta barfotaskorna, och jag gillar känslan av det löpsteg jag får med dem. Jag tänker att man får lyssna på sin kropp och känna sig fram, och för min del gillar jag att byta lite fram och tillbaka..

Hur ser ditt träningsupplägg ut?

Jag vill gärna hinna med ett kvalitetspass (är med i USIF running club) och ett längre pass i veckan, året runt. Det går inte alltid, men jag tror att kontinuiteten är skadeförebyggande.

Hur motiverar du dig när du inte är sugen på att träna?

Jag rekommenderar verkligen alla att vara med i en Running club. Det är såå mycket enklare med motivationen om passet är inbokat i kalendern och man har börjat lära känna de andra i gänget. Träning är ju en positiv spiral, och jag känner att medverkan i min running club gör mig mer sugen på att gå ut och springa själv.

Har du haft några skador?

Ja, jag hade hopparknä för några år sedan när jag tränade inför en halvmara. Då gick jag till Idrottsskadecentrum i Uppsala och fick akapunktur(!) – vilket fungerade och någon månad senare kunde jag springa den där halvmaran. Men jag hoppas verkligen att skadorna håller sig borta, så jag är känslig och lyssnar mycket till när mina knän börjar stelna till, vilket kan hända när jag springer långt och inte slappnar av.

Hur håller du dig skadefri?

Kontinuitet + kvalitetspass med ordentlig uppvärmning och löpskolning!!

Vilket mål har du med löpningen?

Sub 40 innan 40 (alltså under 40 minuter på milen innan jag fyller 40) 😉

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.