fbpx
 

Fredrik Swahn

Fredrik Swahn

Vad heter du?

Fredrik Swahn

Berätta kort om dig själv:

36 år, arbetar med Mantra Sport som är både ett företag inom träning och idrott och en idrottsförening med triathlon-, löp-, och cykelsektion.

Tränar du för en klubb? I så fall vilken?

IF Mantra Sport

22.FredrikSeger-V

Beskriv vad löpningen betyder för dig med 3 ord:

Gemenskap, utveckling, tävling

Vilket är ditt bästa löparminne?

Det beror på om jag har dagens eller gårdagens “glasögon” på mig. Med gårdagens glasögon är det någon av alla täta fighter på 5000 meter eller 10.000 meter bana som slutat i vildsinta spurtvarv och personliga rekord. Med dagens glasögon är det egentligen varje lopp eller evenemang där jag har med mig goda vänner att fika med efteråt och att någon i gruppen gör ett resultat som han eller hon är riktigt nöjd med.
Medmorgondagens glasögon kanske det till och med är något träningspass som tar priset, men än så länge är det tävlingarna som smäller högst.

Vilka är dina personliga rekord i löpning?

1500m 4.01.27
3000m 8.35.78i
5000m 15.00.04 (Sveriges snabbaste löpare genom tiderna som INTE gjort under 15min…)
10.000m 31.26.50
Halvmara 1.10.15

Vilka typer av skor använder du?

Barfotaskor till vardags och neutrala, hyfsat lätta skor vid träning. Syftet är att förbättra och underhålla perceptionen (en typ av mikrobalans som känner av krafterna mellan fot och underlag och jobbar för att optimera löpsteget).
Märke är ganska underordnat, när man sprungit snudd på dagligen i nästan 20 år så känner man direkt när man stoppar foten i en sko om den är rätt eller fel.

Hur många pass har du i veckan?

Förr om åren var det ofta 10-11 men nu är det så mycket annat som jag vill få plats med så ett bra pass om dagen känns som det jag mår bäst av.

Tränar du någon alternativ träning?

Oftast cykel. I undantagsfall simning och förr om åren även vattenlöpning.

Hur tänker du kring återhämtning av ett träningspass?

Jag tänker att förutsättningarna för bra återhämtning bestäms redan innan passet såväl som under och efter det. Man måste se till att komma in i passet med bra vätske- och energistatus och uppvärmd kropp om man ska kunna tillgodogöra sig träningen sen. Efter passet tror jag att det handlar lika mycket om mental som fysisk återhämtning, den bästa återhämtningen får jag efter de pass när jag inte har något att stressa vidare till direkt efter. Jag försöker planera för att ha det så ganska ofta.

Tränar du på egen hand eller i grupp?

2 ggr/v i grupp, 2-3 ggr/v med en kompis och resten solo. Alla tre sätt har sin charm, jag trivs med alla och behöver den mixen.

Vilket är ditt favoritpass?

Vårt eget gruppass på tisdagar klockan 09.00 (som för övrigt alla är välkomna att delta i). Många anser att det är en “omöjlig tid” eftersom man ska sitta vid sitt skrivbord och arbeta då…så de som är där är de som verkligen vill vara där, vilket bidrar till en riktigt fin stämning.

Har du någon favoritlöprunda?

Att springa till Lunsentorpet i södra Uppsala är en höjdare. Där finns fina stigar och en pump med källvatten när man kommer fram. Varje löprunda som kan avslutas med bad är också riktigt bra. På min hemmaplan är Ridstigen i Stadsskogen favoriten, en av få löpvägar som Uppsala Kommun inte hunnit förstöra genom att lägga sand och grus som snabbt blir hårt som betong.

Tränar du med pulsband?

Mina första 5 år som löpare körde jag nästan slaviskt med pulsmätare, så nu vet jag vilken puls jag har utan att ha pulsband. Likadant med GPS, jag känner farten i kroppen och behöver ingen sådan.

Tränar du med Musik?

aldrig.

I stort, hur ser ditt träningsupplägg ut?

Under stora delar av säsongen tränar och tävlar jag i duathlon (löpning+cykel) och då är det ofta fem löppass och 3-4 cykelpass som gäller. Nu under sensommaren när duathlonsäsongen är över är det bara löpning, då tränar jag ett pass varje dag som är i snitt 20 km. Om jag är trött så vilar jag, det brukar bli en gång var tredje vecka eller så.

Hur motiverar du dig när du inte är sugen på att träna?

Då tränar jag inte. Jag blir bara osugen när jag är på väg att bli sjuk eller övertränad, så jag “skäms” aldrig över att ta en vilodag.

Har du haft några skador?

Löparknä, stressfraktur i foten, slitskada vid hamstrings infästning till sittbenet och en lite ömmande häl. Kan låta som massor…men jag har sprungit regelbundet sedan -96 och bara haft tre stycken ofrivilliga löpuppehåll som varit längre än 2 veckor sedan dess.

Har du en skada just nu?

Ja. fast den är på bättringsvägen och jag tränar för fullt i nuläget.

Hur håller du dig skadefri?

Jag springer aldrig med smärta och tar aldrig värktabletter. Jag tävlar inte om jag har någon känning som oroar.

Dela med dig av ditt bästa löpartips:

Till nybörjaren: spring så sakta och så kort sträcka så att du längtar efter nästa runda så fort du avslutat den föregående. Det är det enda som behövs, därefter kommer drivet av sig självt.

Vilket mål har du med löpningen?

Det är fortfarande att bli snabbare än jag någonsin varit trots att det är några år sedan de personliga rekorden sattes. Men målet nu är också att ha kul tillsammans med vänner och att vara en förebild och en hare för de yngre i klubben att jaga.

Start10000m

 

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.