fbpx
 

Rörelseplan

Rörelseplan

Stabilitetsträning är något som jag tycker är otroligt viktigt, inte bara för att minska skaderisken utan också för att få ut mer av den kraft som du skapar.

Joanne Elphinston som skrivit boken “Total bålstabilitetsträning” beskriver stabilitet som människokroppens förmåga att effektivt hantera krafter. Om du har nedsatt stabilitet, eller som hon kallar det, funktionell stabilitet, kommer kroppen att utveckla metoder för att kompensera för dina rörelser och din rörlighet. Detta kan i sin tur leda till att muskler aktiveras vid fel tillfällen och de riskeras att bli överbelastade och en skada kan uppstå.

För att en löpare ska kunna ta sig framåt behöver den motstå markens reaktionskraft. När foten träffar marken överförs reaktionskraften till löparens fot som i sin tur gör att löparen drivs framåt. En löpare som inte har ett tillräckligt stabilt bäcken kommer i denna situation inte kunna utnyttja kraften som skapas tillräckligt effektivt. En säker grund krävs därför för att ge stöd åt ett effektivt muskelarbete och om detta inte finns riskerar löparen på längre sikta att dra på sig bland annat överbelastningsskador.

Det man även kommer in på när man pratar om stabilitet är rörelseplan. Vi har tre olika rörelseplan som vi rör oss i. Dels Frontalplanet som är det plan där rörelserna sker i sidled, sedan har vi transerversalplanet vilket är det plan där rotationsrörelser sker och sedan har vi det sista planet, som är det planet som löpare ffa jobbar i, sagittalplanet. I sagittalplanet sker rörelserna framåt och även bakåt.

Skärmavbild 2014-02-25 kl. 23.14.11

Om kroppen inte är tillräckligt stabil i ett plan kan detta leda till oönskade rörelser i ett annat plan. Därför är det av mycket stor vikt att du har tillräckligt god kontroll över de inblandade lederna i den träningsövning/metod som du utövar. En löpare som till exempel har en instabilitet i bäckenet kan få oönskade rörelser i frontalplanet, att man “tippar” med höften i sidled. Detta gör att kraft förloras och löparen riskerar att skada sig.

Det som även är viktigt att tillägga är att om ledrörligheten i ett plan är nedsatt så kommer kroppen även att försöka kompensera för detta genom att röra sig i ett annat, icke önskvärt plan, vilket också kan skapa risk för muskelsmärta/överbelastningsskador.

Detta är saker som kan vara värdefulla att utvärdera i din egen träning. Vilka rörelseplan tränar du i? Vilka plan kräver din sport att du arbetar i? Är du tillräckligt stabil i dessa plan?

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.