fbpx
 

På vilket sätt ska jag andas när jag springer?

På vilket sätt ska jag andas när jag springer?

Andningen är en vanlig fråga som brukar dyka upp på våra gruppträningspass, “hur ska jag andas?”. Ofta har vi en andningsrytm som är kopplat till vår stegfrekvens. När vi tränar löpteknik pratar vi mycket om stegfrekvensen och det som är lätt hänt när vi höjer stegfrekvensen är att andningsfrekvensen också ökar fast kroppen egentligen inte är i behov av mer syre till musklerna.

Det som händer är att vi ofta får en så kallad hög costal andning. En andning som sker mer ytligt och som gör att vi inte fyller hela lungorna med luft och utnyttjar därmed inte våra lungors fulla potential.

Ett tips på nästa löptur är att räkna hur många steg du tar under ett andetag i en viss hastighet. Låt oss säga att du utvärderar hur du andas när du är ute på ditt distanspass. Känn efter först att du har den stegfrekvens som du önskar, gärna 180steg/min eller mer (använd en metronom om du är osäker). Räkna därefter hur många steg du hinner ta under ett andetag. Känner du att andningen sker ytligt kan du testa att ta ett steg till per andetag och se om du lyckas få ett djupare andetag. Det ska inte vara att du börjar kippa för andan utan snarare att du hinner fylla lungorna mer innan du andas ut igen.

När vi får en djup andning och använder hela lungan är det också lättare att få våra muskler runt nacke/axlar att slappna av vilket hjälper oss i rotationen som vi är ute efter i löpningen. Läs mer om den här: Hur ska jag pendla med armarna när jag springer?

Testa och se och återkom gärna hur det kändes.

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.