fbpx
 

Förändra din repsvila vid intervallträning

Förändra din repsvila vid intervallträning

Ikväll var det dags för ännu ett löparpass med RunningClub gänget. Blir lika inspirerad varje gång när jag ser hur bra de jobbar och kämpar igenom varje steg. Idag lade vi upp passet på ett annorlunda sätt än va vi kört tidigare. Jag brukar variera upplägget på intervallerna varje vecka för att det ska bli mer inspirerande för deltagarna. Den effektiva tiden brukar sluta totalt mellan 10-15min för att vi ska hinna med teknikövningar och styrka i passet som är på 1h. Själva upplägget på dessa effektiva minuter ser alltid olika ut.
I normala fall brukar vi ha en vila på 30 sekunder mellan alla intervaller men idag bytte vi ut även dessa och hade både stege av intervaller och i vilan.
Passet såg ut såhär:
Intervall: 2 (60-45-30-30-45-60sek)
vila: 45-30-15-30-45sek repsvila/2min setvila

Jag valde dels denna vila för att deltagarna ska lära kroppen att kunna starta intervaller i olika trötta lägen/olika hög puls. Om vi alltid skulle ha samma mängd vila skulle kroppen vänja sig vid det. Jag tror att det är bra att chocka kroppen och trigga den på olika sätt för att effektivisera träningen.
Jag tänker att detta även påverkar löparens psykiska förmåga. Att ha 15 sek vila ger inte mycket återhämtning, det kan kännas som att man knappt hinner stanna så ska man iväg igen. MEN bara dem 15 sek kan göra att du orkar springa intervallen något snabbare än om du inte hade vilan där alls. Jag tror därför att dessa pass kan vara bra att kombinera med för att få ett lite högre tempo med hjälp av en kortare vila än om inte vilan fanns där alls.
Prova och se vad du tycker :)!

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.