fbpx
 

John Tunell v.4

John Tunell v.4

Du har nu tränat din sista vecka utifrån träningsupplägget, vad tar du med dig från denna period? Jag tar speciellt med mig uppvärmningsövningarna. Tar också med mig att det lönar sig att variera intervallträningen och att inte slaviskt köra på med backintervaller i slottsbacken.

Hur har din träningsvecka sätt ut? 

Ons – Intervall 3(90-60-30)

Tors – Vila

Fre – Intervall backe 3(200-150-100)

Lör – Vila

Sön – Intervall 3(3×60 sek)

Mån – Lätt jogg, tekniklopp 5x100m

Tis – Vila

Ons – Testlopp 10km

Vilket resultat fick du på testloppet, 10k? 43:09min

Hur kändes testloppet? Det var väldigt kul att få göra ett nytt test efter denna träningsmånad. Känslan innan är en form av skräckblandad förtjusning. Å ena sidan är man sugen på att se hur mycket träningen har gett, vilket känns spännande. Samtidigt vet jag hur jobbigt det är att ta ut sig på milen.

Vädret var bra, behaglig temperatur. Jag öppnade med att köra på i ett rätt högt tempo med målet inställt på ca 43min. Första 4km gick i 4.00-4.15 tempo. Kändes lätt och kontrollerat. Efter ca 6km började det ta emot lite och sen var det bara att bita ihop. I jämförelse med det första testloppet i förra månaden så var det här mkt mer behagligt.

Jag är helt klart nöjd med tiden, sprang på ca 46min för en månad sedan. Känner att det nu finns en bra grund för fortsatt konditionsträning inför Vasaloppet.

Hur ser din planering ut framöver, vad är ditt nästa mål? Mitt nästa mål är att genomföra Vasaloppet och komma i mål hyfsat hel. Har haft problem med en axel det senaste halvåret, så väljer att inte fokusera på någon tid att slå. Nu måste rullskidorna fram så man iaf fått några mil stakade innan snön kommer. Ber böner för en lång, bra vinter med mycket snö.

Har du någon favoritövning/favoritpass från veckas träning? Intervallerna på 60sek var roliga! Man skulle köra dom med ett bra flyt och utan att få någon syra. Efter att ha kört några veckor med mycket intervall träning så börjar kroppen bli mer van vid att ta ut steget.

Vad är det bästa med veckans träning? Att det andra testloppet inte var lika mördande som det första.

Är det något som du skulle vilja förändra i den träning som du gjort denna vecka? Det låg inget distanspass med i denna veckas träning, det saknade jag av den anledningen att jag tycker det är skönt med ett “lungt” pass. Dock så förstår jag att sista veckan handlar om att få upp tempot inför testloppet, så det kanske inte är något man ska ändra på.

1Comment
  • Malin Hjälm
    Posted at 06:27h, 13 november Svara

    Jösses va duktig du varit! Gå från 46 till 43 min på en månad är ju helt fantastiskt. Har precis börjat läsa din blogg men gillar den redan. /Malin

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.