fbpx
 

Hur ska jag sätta i foten i marken i löpsteget?

Hur ska jag sätta i foten i marken i löpsteget?

Hur ska jag egentligen sätta i foten i marken? Det här är ett mycket omtalat ämne, inte minst sagt när boken “born to run” kom ut. Nedan ska jag beskriva hur vi lär ut fotisättningen på våra kurser samt vad du kan tänka på för att lättare kunna landa på detta sätt.

Det vi vill uppnå med att landa på detta sätt är att:
1. Få minskad belastning på lederna: Positionen gör att kroppens muskler kan stötdämpa och stabilisera våra leder, såsom rygg, höfter, knän och fötter.
2. Få mer kraft från sätesmuskeln: Positionen gör att du rent biomekaniskt får mer kraft ifrån den stora skinkmuskeln som är en viktig motor i löpsteget.
3. Får en stark och stabil fot: När du landar under dig och får kraft ifrån sätesmuskeln kommer fotvalvet hållas starkt och kan vara delaktiga i stötdämpningen. Landar du framför dig och rullar över foten är det lätt att fotvalvet “kollapsar” och du landar stumt på foten.

Med detta sagt kommer vi nu in på dagens råd, hur ska jag sätta i foten i marken?
Jag rekommenderar att man landar på den främre trampdynan först, inte på tårna, utan på framfoten. Landar du där kommer du ha hälen endast några millimeter ovanför marken innan den också landar. Det blir därmed framfoten först och sedan snabbt i med hälen. Genom att föra foten i denna riktning ger du möjlighet för de muskler som stabiliserar upp fotvalvet att arbeta. Det är av stort värde att hela foten kommer i, det är när hälen nuddar marken som du har möjlighet att skapa kraft ifrån sätesmuskeln. Sätter du aldrig i hälen kommer dina vadmuskler att ansträngas hårt och problem med vadmusklerna, hälsenan eller plantarfascian under foten kan uppkomma.

För att kunna landa med foten på detta sätt kommer antalet steg per minut och kontakttiden i marken spela roll, att ha som mål att närma sig 180steg/min och att hålla kort kontakttid i marken hjälper för att landa med framfoten först. Det andra teknikmomentet som hjälper för vart fotisättningen blir är hur “högt” du lyfter foten från marken. Läs gärna förra veckans tekniktips: Tänka “frånskjut” eller “benlyft” i löpsteget? som också kommer hjälpa dig att guida framfoten i före hälen och som även hjälper till att landa med foten närmre under kroppen.

Hur foten landar i marken påverkas även av vilka skor vi har på fötterna. Tidigare i bloggen har jag skrivit om mina råd hur du bör tänka när du köper nya skor. 

Stort lycka till!

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.