fbpx
 

Hur hittar jag den omtalade hjulrörelsen?

Hur hittar jag den omtalade hjulrörelsen?

Det här med att skapa en hjulrörelse när du springer kan låta krångligt men i det här inlägget lär du dig hur du med några enkla knep hittar hjulrörelsen som både ger dig mer kraft i löpsteget och även minskar belastningen på dina leder.

Det som gör att du får mindre belastning på lederna är att när du hittar hjulrörelsen med dina ben kommer du automatiskt att placera foten in under kroppen. När du landar med foten under kroppen kommer du enklare kunna aktivera bland annat sätesmusklerna som spelar en viktig ovh stabiliserande roll i löpsteget. Tre viktiga delar som behöver vara på plats för att hjulrörelsen lättare ska kunna genomföras är att tänka på är upprätt position, anpassa steglängd efter din rörlighet och hålla kort kontakttid i marken. Då är du redo för nästa steg:

Hur hittar jag in i hjulrörelsen när jag springer?
1. Så fort att du känner hälen i marken, lyft foten tillbaka i riktning mot baksida lår.
2. Tänk att du ska lyfta foten över en stock. Lyfter du för lågt kommer du inte över.
3. De två ovanstående tekniktips kommer på plats automatiskt om guidar knät i riktning rakt fram, med en “spetsig” vinkel. Lyfter du inte foten över “stocken” kommer knät inte få en spetsig vinkel.

Varför kommer dessa två tips hjälpa dig i ditt löpsteg?
1. Driver du inte tillbaka foten i riktning mot baksida lår är det lätt att man istället skjuter ifrån och då hamnar gärna bäckenet i en framåttippad position vilket ökar belastningen på din rygg.
2. Lyfter du inte foten tillräckligt högt från marken kommer du att landa med foten framför kroppen vilket bromsar ditt löpsteg och ger en högre belastning.

Stort lycka till, dela gärna hur du tyckte tipsen kändes!

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.