fbpx
 

Hållningens betydelse för din löpning

Hållningens betydelse för din löpning

Just hållningens betydelse för vår löpning skulle jag säga är A & O. Ser du till att du har en upprätt position när du springer faller mycket av de andra delarna som är värdefulla i löptekniken på plats automatiskt.

Hur springer jag med god hållning?
Målet är att springa i en position där du positionerar dig i lodlinje. Detta betyder att när du landar med foten i marken ska det gå att dra en linje från fotknöl och upp genom knä, höft, axel och öra. För att nå detta kan du leta efter känslan att du skjuter upp och bak huvudet lite (ofta är vi strama i halsmuskler som skjuter fram huvudet) samt lyft upp bröstkorgen upp och fram. Du vill nå en känsla av att du blir lite längre och nästan blir några centimeter längre. Detta är inget som ska tvingas fram, då spänner du dig, utan du vill försiktigt hitta denna känsla.

Vilka fördelar får jag av att springa i upprätt position?
När du springer i upprätt position möjliggör du för de Spirala muskelkedjorna att arbete och driva ditt löpsteg. Fördelarna du får när dessa muskelkedjor arbetar är följande:

  • Du möjliggör användandet av sätesmuskeln (stora skinkmuskeln) i löpsteget. Denna gör att du får mer kraft i ditt löpsteg.
  • Du fyller lungorna bra med luft genom att du öppnar upp luftvägarna och skapar utrymme för lungorna att vidga sig.
  • Du får via musklerna god stötdämpning av dina leder, såsom ryggen, nacken, höfterna, knäna och fötterna.
  • Du förebygger risken att drabbas av överbelastningsskador, såsom benhinnesmärta, löparknä, hopparknä, achillestendinit.

Nedanför bilderna finner du veckans intervalltips:

Veckans intervalltips:

Spring 2min, vila 1 min,
Spring 2min, vila 1 min,
Spring 2min, vila 3 min.

Upprepa 3 ggr.

Under hela intervallpasset sträva efter att påminna dig själv om ovanstående träningsfokus, hållningen!

2 Comments
  • Rose-Marie Lyckebrant-Lindqvist
    Posted at 14:28h, 30 juli Svara

    Hur ofta ska man köra intervaller om man löptränar ca 3 ggr i veckan?

    • Linda
      Posted at 16:17h, 06 augusti Svara

      Jag skulle rekommendera att träna intervaller 2 ggr/vecka och distans 1 gång/vecka. Men det beror lite på vad du önskar att få ut av löpningen. Det går även att variera så att du ena vecka springa 2 intervallpass och nästa vecka två distanspass. Vad önskar du få ut av träningen? 🙂

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.