fbpx
 

Håll dig skadefri

Håll dig skadefri

Att drabbas av en skada som hindrar dig från att utöva den sport du älskar kan vara frustrerande. Ännu mer frustrerande om skadan ej vill läka och dagarna av inaktivitet börjar ticka iväg. Kom dock ihåg att inaktivitet sällan är en lösning när väl en skada uppstått. Ta därför kontakt med en sjukgymnast för att få rätt hjälp tillbaka till ett tillstånd utan skada. Att vila en struktur kan ibland vara bra men att träna omkringliggande leder/strukturer är ofta av stort värde för din läkning och för en effektiv återgång till din idrott. Jag vill nästan säga att det är nästintill aldrig som kroppen mår bättre/läker bättre av fullständig vila.

Jag har en stor passion för idrottsskador och vägen tillbaka till en skadefri vardag. Hur kan du effektivisera din rehab för snabbare återgång till din idrott? Och om du är skadad, har du den bästa rehab du kan få för din skada?
Något som jag också brinner för är skadeförebyggande screening. Med hjälp av screening kan skador förhindras genom att kroppens svagheter uppmärksammas i tid och du kan då förhindra att en skada ens uppstår.

Det finns en guide som du som tränar mycket kan kika på för att undvika att en överbelastningsskada uppstår. Det finns både inre och yttre faktorer som kan orsaka en överbelastningsskada. Om en träningsplanering tar hänsyn till detta, att din utrustning är anpassad till just dig och att dina kroppsliga funktioner är optimala för det du ska prestera i kan du hålla dig borta från onödiga skador.

Yttre faktorer som kan leda till överbelastningsskador:
För tunga belastningar/vikter
För många upprepningar
För hastiga rörelser
För snabb stegring av träning
För hög intensitet
För kort vila mellan träningspassen
För ensidig träning
För oregelbunden träning
Bristfällig teknik
För varmt/kallt
Mörker
Dålig utrustning
Felaktiga regler

Inre faktorer som kan leda till överbelastningsskador:
Bristande rehabilitering av tidigare skador
Anatomiska felställningar
Benlängdsskillnad
Nedsatt balans
Muskelsvaghet
Muskelobalans
Nedsatt rörlighet
Obalans i rörlighet
Instabilitet i led

Om du ej säker på hur ditt upplägg ser ut i förhållande till detta eller hur din kroppsbyggnad ser ut finns hjälp att få. Tveka därför inte på att ta hjälpen. Det kan vara värdefullt för dig och din karriär 🙂

20131109-125721.jpg

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.