fbpx
 

Följ Malena tillbaka till löpningen efter sin graviditet

Följ Malena tillbaka till löpningen efter sin graviditet

Nu ska ni få lära känna Malena! För tre månader fick hon sin lilla son och är nu påväg att ta sig tillbaka till löpningen igen efter graviditeten. Jag kommer att coacha Malena under hösten och vi kommer varje månad dela med oss om hur det gått. Jag berättar om vad hon tränat tillsammans med mig och Malena kommer beskriva hur det känts och hur kroppen svarar på träningen. Det ska bli fantastiskt roligt.

Malena har redan startat igång med träningen och kommer nu under de första veckorna gå vår Spiral stabiliseringskurs för att kicka igång de stabiliserande musklerna som vi använder bland annat vid gång och löpning. Vi lägger också mycket fokus på att stretcha ut de muskler som stramas åt och lätt blir korta under graviditeten och även nu efter graviditeten i samband med bland annat amning och olika lyft.

Nu ska ni få lära känna Malena, nedan finner ni en intervju med henne:

Berätta vem du är och vad som gjort att du fastnat för löpning:
Jag heter Malena Ranch och är 34 år, jag är regionråd för Miljöpartiet i Region Uppsala. Just nu är jag föräldraledig med min tre månader gamla bebis.

Jag började springa i vuxen ålder. Som barn och tonåring avskydde jag skolgympan och kände mig alltid obekväm och dålig. I löpningen upptäckte jag hur härligt det är att få röra på sig och har tränat regelbundet i många år nu. För mig är det den perfekta träningsformen. Det är låg tröskel att komma ut och dessutom en träningsform man kan göra utomhus, året om. Dessutom kan man göra det var som helst, det är ett roligt sätt att upptäcka en ny stad eller plats.

Vad hoppas du på att träningen hos “I’m a runner” ger dig?
Förutom inspiration och kunskap – bästa möjliga förutsättningar att komma igång med löpningen igen på ett bra sätt. Under graviditeten har jag tappat mycket av kontakten med musklerna både i säte och bålen. Att sitta framåtböjd och amma har också gjort att jag känner mig ihopsjunken och har dålig hållning, jag märker verkligen av det när jag har testat att springa – stegen känns tunga, inte bara på grund av att jag har tappat i kondition utan kanske framför allt för att jag känner mig ihopsjunken och har svårt att få till en lätt känsla i löpningen.

Har du haft några smärtor eller skador?
Jag har haft två olika skador, dels hopparknä och dels en stressfraktur i foten. Båda kom i samband med att jag sprang långdistanslopp. Jag hade slarvat med träningen inför loppen och ökade träningsmängden för snabbt. Det är också en anledning till att jag nu vill arbeta upp formen från grunden för att förebygga skador.

Vad är dina mål på sikt i din träning?
Att kunna springa obehindrat. Jag längtar efter känslan när jag kommer hem från ett långpass i skogen och har känt mig stark och har kunnat njuta av naturen och upplevelsen utan att känna mig begränsad av vare sig min kondition eller smärta.

Hur kan en träningsvecka se ut för dig och hur får du det att gå ihop nu med en liten 3 månaders bebis?
Det kommer bli den största utmaningen under hösten. Jag är van vid att kunna träna när jag vill och att kunna boka in spontana träningspass när det blir en lucka över. Nu kommer jag behöva planera mycket mer och stämma av många av mina träningspass med min sambo. Förutom passet med spiral stabilisering är mitt mål att springa tre gånger i veckan, min tanke är att ett av passen ska vara intervaller och de andra distanspass. De kommer vara ganska korta från början. Som komplement till löpningen vill jag träna styrketräning 1-2 gånger i veckan för att bygga upp en bättre hållfasthet i kroppen. De flesta av passen kommer jag göra i sällskap av bebisen, så jag är beredd på att få avbryta och anpassa passen efter hans humör.

Hur har det fungerat att träna under graviditeten?

Jag hade turen att må bra så jag kunde hålla mig fysiskt aktiv nästan hela graviditeten, även om de sista veckornas träning var väldigt stillsam. Däremot fick jag ge upp just löpningen ganska tidigt. Först på grund av att jag mådde otroligt illa när jag sprang, sedan för att jag fick en obehaglig känsla i bäckenbotten och var konstant kissnödig så att det förtog glädjen med att springa. Så istället blev det lugna spinningpass och styrketräning.

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.