fbpx
 

Få god kraft i löpsteget med hjälp av dina skuldermuskler

Få god kraft i löpsteget med hjälp av dina skuldermuskler

Det här med löpteknik är verkligen något som triggar mig i min träning. Känslan när tekniken faller på plats och löpsteget känns sådär lätt och benen bara springer utan att behöva ta i är helt magisk.

Varje pass jag springer försöker jag fokusera på olika detaljer i min löpning. Ofta bestämmer jag mig för något jag ska fokusera extra på innan passet och lägger eventuellt till andra detaljer successivt ju längre passet går.

Jag har en förmåga att stelna till under dagar som jag sitter eller står stilla under längre tid. Då blir det extra värdefullt att träna Spiral stabilisering innan så att musklerna som är stela mjukas upp och att jag samtidigt kickar igång de muskler som ger mig styrkan i steget.

I våra löpgrupper fokuserar vi på något nytt tekniskt varje vecka. Denna vecka kommer vi fokusera extra på skulderbladen och bröstkorgens rörelse i löpningen. Förra veckan beskrev jag hållningens betydelse (du kan läsa om det här).

När hållningen är på plats är nästa steg att kicka igång en av dina två värdefulla motorer för löpsteget, nämligen skuldermuskulaturen! Nästa vecka får du lära dig om den andra motorn, sätesmusklerna (stora skinkmuskeln).

Det kan kännas lite långsökt att tänka att skuldermusklerna är viktiga för ditt löpsteg men de är oerhört viktiga. Gör de inte denna rörelse jag strax kommer beskriva kommer du bland annat inte få ut all styrka och kraft som du har i dina sätesmuskler.

Så hur kan du tänka för att få skulderbladsmusklerna att arbeta när du springer som i sin tur kommer bidra till kraftigare frånskjut ifrån sätesmusklerna?

  • Sträck på dig och skjut upp och fram bröstkorgen (precis så som du gjorde för att nå en god hållning). Detta kommer göra det möjligt för skulderbladen att arbeta effektivare.
  • Skapa rotation av bröstkorgen/skuldrorna. För att nå känslan som hjälper dig i rotationen kan du tänka dig att du har en pinne som skjuts rakt in från sidan av din axel och att den sedan går ut genom den andra. Låt nu pinnspetsarna rotera växelvis fram och bak. Ju långsammare du springer ju mindre rotation och ju snabbare du springer ju mer rotation.
  • Få växelvis aktivering av höger och vänster skuldermuskulatur. På den sidan där ”pinnen” förs bak är på den sidan du aktiverar skulderbladen och på den sida där ”pinnen” förs fram är på den sida skuldermuskeln slappnar av. Det är just detta moment, när muskeln slappnar av som är viktigt. Det är då den fylls på med energi för att kunna aktiveras igen med god kraft och styrka. Du vill alltså inte hålla en statisk aktivering här.

Denna rörelse av skulderbladen kommer göra att du bygger upp energi i varje rotationsmoment som gör att du inte behöver ta i lika mycket för nästa rotationssekvens.

Hoppas att texten är förståelig och du kan prova dig fram på nästa pass för att känna in skulderbladsmuskulaturens bidragande kraft i ditt löpsteg. Observera att denna rotation bör ske när du är i upprätt position. Är du framåtlutad när du springer kommer du få motsatt effekt samt att du belastar dina leder i bland annat nacken och ryggen.

Skulle du bli hjälpt av att se detta i videoformat? Skriv gärna en kommentar om det i kommentarsfältet nedan!

//LL

5 Comments
  • Jonas
    Posted at 12:31h, 07 augusti Svara

    Tror helt klart det behövs någon form av video på detta!

  • Sara Jansson
    Posted at 19:50h, 07 augusti Svara

    Mors Linda! Jag tycker du beskrivit övningarna bra. Jag ska testa! Klart att en video vore ännu tydligare. Kram på rej!

  • Mimmi Evelyndotter
    Posted at 12:15h, 09 augusti Svara

    Hej LL!
    Intressant läsning.
    Jag skulle gärna vilja se detta i videoformat för att kunna förstå bättre.
    Tack!

  • Annika Holmborg
    Posted at 22:40h, 11 augusti Svara

    Hej!
    Intresssanta blogginlägg!
    Jag skulle jättegärna se detta i videoformat. (Upplever att jag lätt blir kall vid skulderbladen när jag springer på vintern och tänker att det kan bero på att jag är för stel just där)

  • Ulrika Sjöwall
    Posted at 06:49h, 14 augusti Svara

    Låter spännande och ingenting jag själv kunde ana påverkade farten så mycket. Jag tar gärna en kik på filmen av övningen om du har möjlighet att dela med dig.
    Tacl på förhand!

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.