fbpx
 

Få ett bra klipp i steget

Få ett bra klipp i steget

Att ha ett bra klipp i löpsteget är verkligen något som ger mersmak. Du vet den där känslan när man inte behöver ta i och det ändå flyter på. Idag kommer jag tipsa om ett tekniktips som ger just det!!

Det är dock några steg som behöver komma på plats innan så jag kan varmt rekommendera att gå tillbaka och läsa serien av löptekniktips. Serien börjar med hållningens betydelse för din löpning. Har du ont om tid vill jag tipsa om att i läsa detta inlägg för att få en mer helhetsförståelse. Dagens tips kommer vara lättare att ta till sig om du läser följande inlägg, ska jag pendla med armarna när jag springer?

Det här med ett bra klipp i steget handlar framförallt om tajmingen och att kunna utnyttja energier som byggs upp i kroppens muskler och senor in i nästa löpsteg. Får du till tajmingen kommer det kännas som att du “studsar/flyter” fram utan att behöva ta i. För att komma till detta läge behöver du:

1. Hitta in i upprätt position/lodlinje. Här gäller det framförallt att inte ta för långa steg så att du svankar eller landar i en sittande position.
2. Hålla en frekvens på ca 180steg/min eller mer beroende på vilken hastighet du har. Detta gör att du kan använda muskler/senors elasticitet till att skapa mer kraft utan att ödsla mer energi.

När dessa två är på plats möjliggör du nästa del:

3. Skapa rotation i bröstkorgen och tajma detta med rotation i bäckenet åt andra hållet.

Jag ska försöka beskriva hur du kan tänka för att nå detta rörelsemönster. Allt handlar verkligen om tajmingen, så när du läser detta försök att känna in i kroppen hur det ska kännas och testa på din nästa löptur. Börja med att springa igång på det sätt som du brukar, hitta in i hållning och frekvens. När detta sitter vill du precis i det läge som höger skuldra/bröstkorg roteras bakåt möta upp med att höger höft/bäcken får en riktning fram. Viktigt att tänka på att det är rotationen i bröstkorgen du är ute efter. Pendlar du för långt bak med armen bakom kroppen utan rotation kommer inte energin byggas upp och klippet i steget minskar. Ett knep är att endast gå bak med armen så långt bak som du kan hålla fingrarna framför kroppen, när fingrarna snuddar kroppen roterar du tillbaka. Ska du kommer längre bak med armen behöver du rotera mer i bröstkorgen. Om det är lurigt att hitta känslan ifrån höften kan du istället känna efter om du kan driva knät fram. Precis i det läge där skuldran aktiveras och roterar bak är den fas där du vill driva knät/bäckenet fram. Detta kommer bygga upp en energi i bland annat de sneda bukmusklerna som ger dig ett härligt klipp in i nästa steg!!

Ut och spring och känn efter – Berätta gärna hur det gick!

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.