fbpx
 

En vision

”A dream is just a dream,

A goal is a dream with a plan and a deadline”

Hur ska jag tänka när jag sätter upp ett mål?

Nedan följer ett par frågor som hjälper dig att få ord på din målsättning. Målsättningen står sedan till grund för hur träningsplanen ska se ut för att du ska nå dina mål.

  1. Skriv ned din största dröm/vision/mål på ett papper. (Här pratar vi vanligtvis om ett mål som du vill uppnå ett eller flera år framåt i tiden)
  2. Skriv ned när du vill uppnå detta mål? (Försök att tänka realistiskt – men ändå högt nog för att vara utmanande och inspirerande för dig)
  3. Skriv ned på vilket sätt du vill utvärdera målet. (Välj ett test som gör att du kan mäta om du uppnått målet – Ex ett 5km lopp eller den sträcka du har som mål)
  4. Sätt upp 3st delmål på vägen till ditt stora mål. (Dessa delmål ska hjälpa dig att nå det stora målet – det kan vara ett tidsmål (25min på 5km), teknikmål (Upprätt hållning) eller ett stabilitetsmål (Klara att stå på ett ben).
  5. Bygg sedan upp en plan för hur du ska nå de mål som du har satt upp.

Exempel: Mitt stora mål är att förbättra min tid på 5km. Jag vill sänka min tid med minst 5min på 2 år.

Med ett specifikt mål kan du enkelt utvärdera att du är på rätt väg under resans gång. Detta är en bra utgångspunkt att sedan utgå ifrån när du lägger upp ditt träningsprogram.

”If the plan doesn’t work out, change the plan but never your goal” 

Banner5