fbpx
 

En helt annan känsla

En helt annan känsla

Jag hade planerat att träna mitt teknikpass igårkväll men jag blev då fast på tåget hem från Gävle i nästan 3h. Jag åkte från Gävle 15.37 och vi kom inte till Uppsala förrän 18.25. Då var det bara 35 min kvar innan I’m a runner summercamp skulle börja vilket gjorde att ett teknikpass inte kunde  hinnas med. Men jag hann i tid till I’m a runner summer camp passet som tur var 🙂

Jag åkte därför till studenternas idag efter jobbet för att köra gårdagens löpteknik pass. Jag var lite extra spänd idag inför träningen då jag i veckan fick en behandling av min sjukgymnast kollega Sören i Gävle. Vi pratade på lunchen och jag berättade att jag flera gånger om dagen behöver töja iliopsoas, höftböjaren, då jag och min tränare sett att jag har svårt att komma ut i sträckning i höften. Istället för att ta ut rörelsen via höft tar jag ut den via sträckning i rygg. För att undvika att ta ut rörelsen i ryggen behöver jag spänna bål och sätesmuskulatur väldigt mycket och detta orkar jag inte riktigt göra hela passet och jag sjunker då ihop i hållningen.

Min kollega har ett synsätt som jag verkligen tror på och extra mycket efter att han hjälpt mig. Han tänker inte att en muskel kan vara kort utan att det är något annat som stör muskeln och dess förmåga att kunna slappna av. Efter flera tester så gav min kollega mig en traktionsimpuls mot bäckenet. Låter lite våldsamt men det är en otroligt snäll manipulation som man på ett enkelt sätt kan säga gör att signaleringen till muskulaturen “nollställs”. Efter detta testade jag igen den dynamisk töjningsövning jag kämpat med i flera månader utan någon större effekt. OCH JAG KUNDE INTE TRO DET. Även om jag jobbat nu med sjukgymnastik i över ett år har jag själv inte fått uppleva sådan magi 🙂 Det var inte längre något som stoppade mig i rörelsen utan jag kunde nu komma ut i sträckning i höften utan problem, och ryggen kunde bibehålla sin kurvatur utan att jag spände emot med bål och sätesmuskulatur. Så fantastiskt. Vi kunde se att bålkontrollen är mycket nedsatt hos mig och att jag har svårt att rekrytera muskulaturen i rätt ordning. Detta kan ha gjort att muskler som inte är avsedda att skapa stabilitet och kontroll får gå in och aktiveras/spännas för att hjälpa och upprätthålla stabilitet. Nu har jag extra fokus på stabilitetsträning för bål och bäcken för att bibehålla den rörlighet som jag nu fått.

På dagens pass kändes det som att jag kunde slappna av i kroppen och ändå lyckas hålla ryggen i en bra position. Det var fortfarande tufft men på ett annat sätt. Det känns inte längre som att jag motarbetar mig själv utan nu att allt sker på ett naturligare sätt och jag behöver inte hålla emot felaktiga rörelser. Det ska bli intressant att se utvecklingen av detta i samband med att jag stärker upp bål och bäcken.

Jag vill skicka ett stort tack till mig kollega som tog sig tid och kikade, jag har nu hoppat två steg närmre min dröm !

Skärmavbild 2014-08-23 kl. 00.04.02

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.