Jag har alltid haft otroligt svårt att köpa löparskor. Jag drar mig från det varje gång och väntar in i det sista. Sist blev jag i stort sätt tvingad att köpa nya skor då de två löparskor som jag hade var så slitna att det börjat nötas ett hål rätt in till foten. Inte optimalt någonstans. Jag tror att det som gör att jag drar mig från att köpa nya skor är att jag varit rädd att jag får en sko med fel uppbyggnad. En sko som istället för att gynna mig i löpningen succesivt gör att jag drar på mig en överbelastningsskada på grund av att den inte är uppbyggd på ett sätt som passar mig.

Så hur hittar man egentligen rätt i denna skodjungel? Det finns en uppsjö av olika modeller så hur vet jag att jag köper den bästa skon för just mig? I all denna skofrustration som jag har haft är jag därför så otroligt glad nu när jag övergått till barfota löpning. Allt blir så mycket enklare 😀 Inga fler specialuppbyggda  skor utan istället en så enkel och liten sula som möjligt, en sula som bara ser till att skydda foten från varmt asfalt, glas och andra otrevligheter man kan trampa på om man är helt barfota. Min fot får istället jobba på egen hand utan stöd från annat.

Sen ska jag väl inte påstå att valet blev så mycket lättare att köpa. Det finns ju en hel del barfota skor att välja på också, men nu är jag inte längre orolig för att jag ska välja fel typ av sko utan nu är de det här med designen som är det svåra. Problemet blev istället när jag väl hittade en sko som jag gillade så fanns den antingen inte i min storlek eller så levererade dem inte till Sverige. Jag har suttit och letat på nätet på olika sajter i flera dagar nu och igår, äntligen, hittade jag två par som jag gillade och som fanns i min storlek och som levererade till Sverige. Perfekt!

Jag köpte ett par five fingers från Vibram och ett par vanliga minimalistiska skor från New Balance. Eftersom jag sedan 13 års ålder har haft inlägg i skorna på grund av hälsenesmärtor och ofta har sprungit i skor med ordentlig heeldrop så kändes det inte så smart att gå ned till zero heel-drop direkt. Jag kommer därför under en period att använda ett par skor som har 4mm heeldrop under en övergångsperiod. Dessa kan jag ha när jag springer lite längre sträckor och five fingers skorna när jag springer kortare. Åtminstone till en början.

Som jag tidigare nämnde har jag sedan flera år tillbaka haft inlägg i skorna. Dessa ska jag nu försöka att träna bort. Det finns två sätt att se på det här med inlägg i skor. I de allra flesta fall är det smärta i nedre extremitet eller rygg som får patienter att söka vård och att gjuta inlägg blir en lösning för många. Tidigare var jag mycket inne på att alla borde fixa inlägg för att få rätt stöd under foten som i sin tur gör att belastningen på fotled, knäled, höftled och rygg blir så bra som möjligt. Det jag börjat inse nu är att detta, utifrån ett långsiktig perspektiv, inte är positivt alls då vi egentligen bara “döljer” orsaken till besvären vi fått.

Det jag sett kliniskt är att när jag testat en patients kontroll över bål/bäcken när de gjort en övning med de gjutna inläggen så ser detta ofta bra ut. När de gjutna inläggen sedan tas bort och patienten utsätts för samma rörelse blir rörelsekvalitén många gånger sämre och patienten förlorar kontroll över bål/bäcken. Frågan är då vad man vinner på detta i längden?

Jag tycker det är mycket intressant och det är lite av denna anledning som jag vill prova det här med barfota löpning. Jag har nedsatt kontroll över bäckenet/nedre kontrollzon. Vid hopp tappar jag ut höften och faller in med knät på höger sida. Jag upplever att jag tränat detta under lång tid men inte haft någon större effekt. Kan detta bero på att så fort jag sätter i fötterna i mina stabila skor med mina inlägg så stödjer dessa upp och min kontroll blir indirekt bättre. Musklerna runt bäckenet behöver inte jobba på samma sätt och är inte lika beroende av min styrka där. Utan skor får musklerna över bäckenet jobba mer då det inte finns några skor som stödjer upp. Kan detta vara förklaringen till att jag fick otroligt mycket träningsvärk och bål och bäcken efter första barfotalöpningspasset?

Det ska bli spännande att se hur detta utvecklas. Jag har tänkt att filma och visa hur det ser ut vid hopp i dagsläget och om detta har förändrats om ett par månader när jag fortsatt med min barfotalöpning.

Kom ihåg att det är viktigt att genomföra en långsam övergång från vanliga skor till barfotalöpning. Det blir mycket mer påfrestning på fot och underben när man inte är van att springa barfota. Skorna stödjer upp mycket och det är ett stort steg att springa helt barfota.

Hur ser du på detta? Använder du inlägg? Har du provat barfotalöpning? Vilka svar har du fått?

Detta är mina nya grymma skor som väntar på att landa i brevlådan 😀