fbpx
 

Born to run

Born to run

Jag tror att jag är den enda som börjat med barfotalöpning utan att ha läst boken ”born to run”. Det som gjorde att jag började springa barfota eller med barfotaskor var att jag gillar det ”naturliga”. Jag gillar inte att tillsätta saker/hjälpmedel om jag inte behöver det. Kortsiktigt sätt kan hjälpmedel vara en räddning men i det långa loppet tror jag att det stör mer än vad det gör nytta. Ta tex ett par riktigt stabila skor som ser till att jag inte faller in med fötterna om jag har en överdriven pronation. Just nu kanske jag behöver detta för att kunna träna den mängd träning jag gör just nu men sedan behöver man gå vidare och se vad det är som gör att man faller in med fötterna. Hur är löptekniken? Hur är stabiliteten? Och hur är styrkan? Är det någon av dessa delar som fallerar? Då kan det vara något av detta som påverkar fotisättningen och stör det naturliga steget. Jag ser inte att ett inlägg eller stabila skor är något som löser problematiken utan bara döljer den som redan finns.

Hittar man sin optimala löpteknik/rörelsemönster där rätt muskel arbetar vid rätt tillfälle är risken för skada minimal. Detta optimala rörelsemönster kanske man redan har hittat för länge sedan eller så har man bara känt av det vid fåtal tillfällen. Vilket som, jag ser det som att varje individ kan hålla detta optimala rörelsemönster olika länge beroende hur starka, stabila och uthålliga musklerna är. Alla kommer någon gång komma till ett läge där det optimala rörelsemönstret inte går att hålla, man blir för trött. Det är i detta läge muskler som inte är avsedda att arbeta behöver går in och göra mer jobb och stödja de muskler som är trötta. Det ökar risken för överbelastningsskador då kroppen börjar använda muskler som inte är vana att arbeta med dem uppgifterna.

Jag är nu på kapitel 8 i boken och är helt såld. Vilken härlig bok och vilket fantastiskt sätt den är skriven på. Har du läst boken? Vad tyckte du om den? 🙂

Tidigare i veckan skrev Aftonbladet en artikel om just ”framfota löpning” där forskare varnar för hajpad löpstil och varnar för skaderisken. Är man inte tillräckligt insatt kan detta skapa mycket förvirring och man blir rädd för att prova att springa barfota.

De menar att ”tekniken är avancerad och att långt ifrån alla klarar den tunga belastningen för fötter och ben.” Detta är såklart enkelt att säga. Visst är det fel att säga att tekniken är enkel men jag vill inte påstå att tekniken är så svår att man inte klarar av den. Ska jag börja med något nytt, spela badminton, tennis eller golf så behöver jag lägga ned tid på teknik och precis så är det med löpning. Det är svårt att säga vilken sport som är lättast eller svårast att lära. Det kan vara olika från individ till individ beroende på hur begåvad man är i sporten. Jag tror att alla kan lära sig löptekniken bara man ger det en chans. I artikeln menade de även att “belastningen är tung och att det är långt ifrån alla som klarar att springa på det sättet utan att skada sig”. Glöm bara inte att i löpning avgörs belastningen på kroppen beroende på hur långt och fort du springer. Är man nybörjare går man inte till gymmet och kör 100kg bänk och 150kg benböj för det är självklart att detta är för tungt för en nybörjare i gymmet.

Det är dock inte lika självklart med löpning för då står det inte hur tung belastningen blir. Är jag nybörjare med löpning kanske 10km löpning första passet är för tung belastning för att jag ska kunna bibehålla en god teknik. Om jag dessutom skulle göra detta med ett par barfota skor som jag aldrig tidigare sprungit med kommer belastningen att bli ännu tyngre och det är bara en tidsfråga innan jag skadar mig.

Spring smart och stegra långsamt är nyckeln. Den som har tålamod i detta kommer att bli en vinnare. Många gånger vill huvudet mer än kroppen. Denna balansgång är värd att ta hänsyn till för att utvecklas optimalt. Många jämför sig med vad man sprang för 10-20 års sedan och då kan såklart dagens sträcka kännas kort och ge känslan att man inte utvecklas. Men har du tålamod och ta steg för steg, då kommer du hålla bättre i det långa loppet och inte skada dig halvvägs till ditt mål.

I artikeln skriver de även att det är farligt när det är hajp och att det finns mycket pengar att tjäna i branschen. Jag ser dock inte hur branschen tjänar massa pengar på mig just nu. I 90 % av fallen springer jag barfota där jag inte behöver några skor på fötterna. När jag var tolv år köpte jag mina första inlägg efter att ha problem med mina hälsenor. Jag kommer inte ihåg vad just dessa kostade men skulle jag köpa dessa idag skulle det gå minst på 1000-2000kr. Undrar vilka som tjänar mest pengar på mig?

Det är två saker i artikeln som jag vill lyfta fram. Det ena är ”löpning är individuellt”. Precis som allt annat finns det inget som fungerar precis lika för alla. Vi är alla olika och därför behöver man anpassa till varje individ. Det finns inget rätt eller fel men det finns grundstenar att utgå från för att effektivisera.

Det andra är ”börja långsamt”. Känn efter hur det känns dagen efter. Ta vila av strukturer och träna annat om du känner dig sliten. Analysera din teknik och se hur stabilitet, styrka och rörlighet är. Där kan du vinna mycket.

Skärmavbild 2014-09-02 kl. 10.26.33

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.