fbpx
 

Låt inte smärtsamma benhinnor stoppa din löparkarriär

Låt inte smärtsamma benhinnor stoppa din löparkarriär

Skärmavbild 2014-03-01 kl. 13.27.50

Jag hör alldeles för många som slutar att motionera eller träna löpning på grund av smärta från benhinnorna. Detta tycker jag är mycket tråkigt då det finns flertalet delar att undersöka för att hitta orsaken till problemen. Det kanske kräver lite mer arbete men det är värt det i slutändan. Jag hör även många gånger, ”jag får alltid de här problemen, jag har provat allt och det går inte att göra något åt det”.

Den vanligaste behandlingen man tar till när detta uppstår är att ta smärtlindring och vila en period och så startar man igång som tidigare igen. Vila och smärtlindring är endast en symtombehandling och om besvären beror på till exempel anatomin i fotleden kommer besvären komma tillbaka lika snabbt igen. Jag tror därför att om man tar sig tid och är beredd på arbetet kring det så kan man i 99 % av fallen bli av med smärtorna.

Vad är benhinneinflammation

Benhinneinflammation, eller medialt tibiasyndrom som det också heter är ett smärttillstånd som förekommer på insidan av underbenet. Ofta förlägger sig smärtan 5-15cm upp från den inre fotknölen men kan även förekomma högre upp längs med underbenet. Smärtan kommer till en början ofta gradvis efter träningspasset men vid fortsatt problematik kan det starta redan under träningspasset. När det gått riktigt långt utan justeringar kan den aktive ha så pass ont att det ej går att springa på grund av smärtorna och bara att gå en promenad kan vara tillräckligt smärtsamt. Området blir mycket tryckkänsligt och kan i vissa fall även svullna upp. Det är även vanligt att det gör ont i början av träningspasset, sedan när man blir uppvärmd kan smärtorna minska för att sedan öka efter passet igen.

Vad är det som gör ont

Det är mycket omtalat om vad det egentligen är som gör ont. Det är inte heller helt klart om det är en pågående inflammation eller inte. Det som kännetecknar inflammation är rodnad, svullnad, smärta, värmeökning och funktionsnedsättning. I vissa fall har man sätt tecken på inflammation eller en överbelastning/stress av skelettet. Detta tror man kan vara ett förstastadium till stressfraktur. Denna stress startas ofta vid för mycket repetitivt arbete. Man diskuterar även om det kan vara upprepad dragning av muskelns fäste mot benhinnan som startar en stressreaktion och smärta.

Vad kan orsaka att benhinneinflammation uppstår?

Det är vanligt att smärtan uppstår vid mycket hopp- eller löpträning. Det kan finnas flera faktorer som gör att smärttillståndet uppstår. Omtalade orsaker är felaktiga skor, hårt underlag, byte av underlag, ökad träningsmängd, felaktig löpteknik. Även fotledens anatomi kan vara riskfaktor till besvären. Anatomiska fotställningar som är i riskzonen är högt fotvalv eller ökad pronationsrörelse i löpsteget. Även svaga fotleder kan vara bidragande. Det är även fördelaktigt att undersöka anatomin i fotleden i stillastående och i löpning för att få ett tillförlitligt svar.

Vad kan jag göra för att bli av med besvären?

Det första som behöver göras är att utreda möjliga orsaker till besvären. Tänk igenom vad det kan vara som gör att dina besvär uppstår. Har de yttre faktorerna påverkats? Till exempel har din träning ökat i något av följande, träningsdos, belastning, träningsintensitet eller antal repetitioner. Har du bytt skor eller använder du fel skor för den typ av löpning du utövar? Förekommer för kort vila, bristfällig teknik eller dåliga skor i din träning. Om inget av de yttre faktorerna stämmer in på dig kan du ha besvär från inre faktorer. Till exempel anatomiska felställningar så som högt fotvalv eller för mycket pronation i löpning. Kom dock ihåg att en pronationsrörelse behöver ske i foten vid löpning för att dämpa kraften. Om man tar bort den helt via skor kommer andra besvär tillta. Andra faktorer såsom svag fotled, nedsatt balans, nedsatt koordination, muskelobalans eller nedsatt rörlighet kan vara påverkande faktorer. Man får heller inte glömma att se brett på saken, även svaghet och instabilitet i knä/höft/bäcken kan vara bidragande och behöver likaså analyseras. Om något stämmer in på dig, prova dig fram för att se om du kan minska besvären genom att justera eller utesluta de som triggar besvären under en period. Om du ej kan vägleda i vad dina besvär kommer ifrån, tveka inte att kontakta en sjukgymnast för vidare hjälp.

För dig som löper mycket, hur kan du undvika benhinneinflammation?

För att undvika risken för att benhinneinflammation uppstår behöver du analysera dina yttre faktorer. Hur ser träningen ut och vilka skor använder du dig av. Inre faktorer behöver likaså analyseras. Hur ser ditt löpsteg ut och hur arbetar fötterna, knäna och höfterna? Får vissa strukturer arbeta mer eller mindre?

Vilken förebyggande träning har du för fötterna? Jag rekommenderar balansträning, stabilitetsträning, styrketräning för fot och underben regelbundet om du löptränar mycket. Fotstyrka är något som ofta glöms bort i träningen. Ett bra tips är att lägga in 5 min av fotstyrka efter ett par löppass i veckan, det kan göra stor skillnad.

Alternativ träning kan även vara fördelaktigt om kroppen inte hunnit vänja sig vid träning ännu och om du vill stegra din träningsmängd. Detta är fördelaktigt om du vill minska risken för att vissa strukturer ska bli överbelastade.

Andra diagnoser

Smärta i underbenet är inte direkt kopplat till benhinneinflammation. Det finns flera differentialdiagnoser att känna till. Bland annat stressfraktur och kompartmentsyndrom.

4 Comments
  • Per
    Posted at 14:39h, 13 april Svara

    Hej Linda,

    Vilket bra inlägg om problematik med benhinnor!

    Jag sprang mycket fram till 16-17 års ålder och tävlade bl.a. i löpning och friidrott. Efter det slutade jag med all aktiv träning fram till ca 23-24 års ålder. Därefter har jag försökt komma igång med löpning otaliga gånger men det har funkat max 2-3 gånger innan smärta uppstått på insidan av benen och då har jag tröttnat. Även om det gått en vecka mellan passen. Har inte haft några jättebra skor men hållet mig till grus eller flis som underlag.

    Nu vid 29 års ålder undersökte jag min löpstil på löpband och dom såg att jag springer hjulbent så jag köpte ett par Nike skor med extra stöd på insidan. Tänkte att det kunde vara problemet men köpte även liniment som jag strök på benen innan träning plus ett par löpartights. Har nu löpt:
    sön
    tis
    sön
    fre

    Redan tredje gången kände jag av benen. Som du skriver har det känts OK efter någon kilometer men efteråt har smärtan kommit igen. Har löpt ca 3,7km på grus och kuperat underlag och på tider mellan 21 och 26 min.

    Vad rekommenderar du att jag gör? Springer kortare, mer sällan eller bör jag gå till en sjukgymnast och kolla upp vad det kan bero på? Jag tycker inte jag gått in för hårt även om det är ett par år sedan jag var aktiv idrottare.

  • Jan Röman
    Posted at 07:48h, 18 mars Svara

    Hej!

    Jag sprang mycket förr och tävlade i terränglöpning när jag var ung. Men nu har jag under flera år försökt att börja springa igen, men har hela tiden stoppats av smärtan i mina benhinnor. Jag har skaffat andra skor, utprovade på välsorterad sportaffär med löpband, sprungit på mjuka underlag men inget hjälper.

    Problemet är att jag inte ens kan gå fort. Om jag stressa till en buss/tåg och går snabbt så får jag ont inom bara 2-3 minuter. Detta går över om jag sitter still 20-30 minuter. Märkligt nog får jag inte ont om jag springer på ett löpband.

    Hur ska jag bära mig åt för att komma tillrätta med detta?

    Hälsningar
    Jan

    • admin
      Posted at 23:07h, 16 april Svara

      Hej Jan.
      Tack för ditt meddelande.
      Tråkigt att höra om dina benhinnesmärtor.

      Det kan finnas olika orsaker till att besvären inte vill ge med sig. Har du gjort en löpanalys någon gång när du springer? Det skulle vara intressant i ditt fall att jämföra med och utan löpband för att se om man kan finna någon förklaring där.

      Utifrån personer jag mött inom sjukgymnastiken har de allra flesta fallen orsakats av någon form av kompensation där det förändrade rörelsemönstret gör att underbenen överbelastas.

      Har du träffat någon sjukgymnast för dina besvär? Har du genomför någon form av rehabilitering?
      Återkom gärna så ska vi se om jag kan ge dig lite mer tydliga råd.
      /Linda

  • Rosie gernelin
    Posted at 06:40h, 28 mars Svara

    Hej. Jag får ont på framsidan av skenetbenen, när jag tar långa promenader. Efter sista långpromenaden på ca 7 km kunde jag inte ens ta kortare promenader på 500 meter utan att få kraftiga smärtor. nät jag går fort på löpande, men eller utan lutning. På roddmaskinen. Cykling går bra. Är det mina benhinnor som spökar och vad kam jaga åt det?

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.