fbpx
 

Backintervall

Backintervall

Idag stod backintervaller på schemat. Det var inte svårt att hitta backar att träna i här på Cypern. Det fanns backar runt varje hörn. Vi valde en backe som inte hade för brant lutning så att ett bra löpsteg ändå kunde bibehållas. Om det är en för brant lutning på backen finns risk att man det naturliga löpsteget förändras, vanligt är att man kommer i en sittande position i löpningen och då banar man in ett löpsteg som inte är lika effektivt. Jag tycker att man i så stor utsträckning som möjligt ska välja backar som gör att man kan bibehålla ett naturligt löpsteg. För varje steg vi tar skickar vi signaler till hjärnan där allt registreras. Om man springer på ett sätt som skiljer sig från det naturliga löpsteget kommer mer energi att förbrukas. Ett väl inbanat rörelsemönster kräver mindre energi för då har kroppen lärt sig hur den på det effektivaste sättet ska rekrytera muskler för att kunna genomföra steget med så lite energi som möjligt, och detta påverkar då löpningen positivt. När man byter rörelsemönster kan detta kräva mer energi då fler muskler behöver rekryteras för att utföra arbetet.
Detta gäller inte bara i intervallträning i backe utan generellt behöver detta tänk finnas med i val av alla övningar. Stegrar man en övning för fort så att tekniken fallerar kommer detta också vara negativt för inlärningen. Stegra därför successivt och prioritera kvalitén före kvantiteten.

Efter backintervallerna avslutade vi kvällen med att titta på lite fotboll i en bar nära där vi bor. Ska väl inte påstå att jag tittade mycket på matchen 🙂 skrev det här inlägget istället.
Ha en fortsatt grym kväll, ta hand om dig!

20140507-223411.jpg

20140507-223733.jpg

20140507-224129.jpg

20140507-224205.jpg

20140507-224244.jpg

20140507-224253.jpg

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.