fbpx
 

5 tips att komma igång med din löpning

5 tips att komma igång med din löpning

Nu ska du få mina bästa tips för att komma igång med träningen!

Innan vi kommer in på de konkreta råden vill jag höja flaggan för att ta det lugnt i början. Se till att du får ett par härliga pass de första veckorna du drar igång så att du inte ligger i diket och kippar efter andan efter den första löpturen/intervallen. Låter kanske lite överdrivet men det är SÅ LÄTT att ta ut sig för hårt i början. Man är ju så redo att köra igång! I många av dessa fall är det skadorna som står näst på tur och du tvingas till avbrott i träningen. Hellre en långsam start där du håller dig hel och fräsch och att du får en skön känsla med dig från passen. Du kommer ha all tid i världen att trycka på hårdare pass längre fram, när kroppens muskler och leder hunnit med på tåget också 🙂

Tips till dig som vill komma igång med din löpning:

1. Anpassa längden på passet –
Har du inte sprungit på länge skulle jag rekommendera max 20min löpning första passet. Lämna passet med lätta ben. Dagen efter känner du om det var lagom start eller om du kan öka 5min på nästa pass. Känns kroppen sliten skulle jag springa ett pass till med samma sträcka innan stegring.

2. Anpassa tempot på passet –
Ett pratvänligt tempo är en bra guidning första passen. Kan du springa och prata med någon är det ett ganska bra tecken på lagom tufft tempo på distanspassen. Vid intervaller kan du springa på något tuffare, det brukar motsvara att kunna säga kortare meningar till löparvännen.

3. Återhämtningsdagar mellan passen –
Ha minst 1-2 vilodagar mellan dina pass. Värdefullt för att bland annat minska skaderisken.

4. Lägg fokus på löptekniken –
Fokusera framförallt på upprätt position samt korta steg med kort kontakttid i marken. Långa steg suger kraften ur benen tidigare.

5. Positiva tankar –
När man springer hinner man tänka så mycket. Välj tankar som ger dig en härlig känsla, det kommer smitta och göra dina ben lätta och härliga.

Förslag på en första träningsmånad finner du nedanför bilderna.


Förslag på en första träningsmånad för dig som är ovan löpare och vill komma igång och springa ca 3ggr/vecka.

V.1
Pass 1: Distans 20min.
Pass 2: Intervall. Spring 1 min, gå 1 min. Upprepa 10ggr.
Pass 3: Distans 20min.

V.2
Pass 4: Distans 25min
Pass 5: Intervall. Spring 90 sek, gå 1 min. Upprepa 10ggr.
Pass 6: Distans 20min

v.3
Pass 7: Distans 30min
Pass 8: Intervall. Spring 2 min, gå 1 min, spring 1 min, gå 1 min. Upprepa 5ggr.
Pass 9: Distans 20min

v.4
Pass 10: Distans 35min
Pass 11: Intervall. Spring 3 min, gå 1 min, spring 2 min, gå 1 min, spring 1 min, gå 1 min. Upprepa 3ggr.
Pass 12: Distans 20min

Vill också rekommendera dig att träna spiral stabilisering 15min innan dina pass för en härligare känsla!

2 Comments
  • Malena R
    Posted at 22:38h, 23 juli Svara

    Känner igen mig i att be.höva bromsa när,man år superladdad inför att springa igen. Bra råd och inspirerande med förslag.på pass med lagom stegring. Perfekt läsning för mig ikväll som ska köra mitt första pass imorgon (efter graviditet och 9 månader utan löpning) 🙂

    • Linda
      Posted at 10:05h, 28 juli Svara

      Ja, ibland är det till och med svårare att bromsa än att pressa sig hårt!
      Tack Malena. Hoppas det första passet kändes härligt, om inte annat kommer du tillbaka till känslan snart!

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.