fbpx
 

3 tips för att minska belastningen vid utförslöpning

3 tips för att minska belastningen vid utförslöpning

Att hålla en god löpteknik vid utförslöpning tycker jag är väldigt utmanande. Speciellt branta backar! Vid branta backar är det lätt hänt att foten sätts i framför kroppen och ökar därmed belastningen på kroppens leder, såsom knäna, höfterna och ryggen. Men det finns några knep för att undvika hög belastning på lederna vid utförslöpning och där en ökad hastighet kommer med på köpet.

Det kan vara lättare att förstå sig på de tre tipsen genom att vända på det. Vilken löpteknik ger högst belastning på lederna vid utförslöpning? Tänk dig, långa steg, lång kontakttid i marken samt fotisättning framför kroppens lodlinje. Jag kan nästan känna hur hög belastningen blir i knäna.

Det du vill sträva efter vid utförslöpning är därmed följande:
1. Korta ned löpsteget
2. Sträva efter en kort kontakttid i marken
3. Få en låg hjulrörelse med fötterna

Genom att ta snabba, korta löpsteg där du tänker på att lyfta foten upp och tillbaka mot baksida lår istället för att skjuta ifrån med fötterna kommer du att automatiskt landa närmre din lodlinje och därmed minska belastningen på lederna och även få mer kraft i löpsteget.

Testa och berätta gärna hur det gick!

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.