fbpx
 

3 tips att tänka på när du köper löparskor

3 tips att tänka på när du köper löparskor

Att välja löparskor är inte alltid det lättaste. Det finns så många val och alternativ! Hur vet jag att det blir rätt? Och hur vet jag att skon är bra för mig? Det här är frågor jag tror många ställer sig nu när det börjar bli vår. Ska jag köpa ett par nya eller fungerar mina skor jag har idag? Jag tänkte därför passa på att ge er ett par tips som förhoppningsvis kan vara till hjälp och guidning nästa gång det är dags för dig att inhandla skor.

Mina 3 bästa tips är följande. Välj en sko med:

  1. Bred tåbox samt minst 0.5cm i utrymme framför den längsta tån.
  2. Zero drop. Lika hög dämpning i bak och i fram på skon.
  3. En dämpning som är anpassad efter din förmåga att springa i lodlinje.

Dessa tre punkter ovan skulle jag rekommendera dig att tänka extra på vid ditt nästa skoval. Detta kan dock komma att ge en del följdfrågor. Skriv gärna en kommentar här nedan om du får någon mer fråga utöver de jag tar upp här:

Hur vet jag att skon är tillräckligt bred i tåboxen?

När du har skon på dig känner du efter vart du har stortåleden och stortånageln. Du vill att dessa ska kunna ligga i rak linje i förhållande till varandra. Det som gör att detta är så viktigt är att stortån hjälper till att kontrollera och stabilisera fotvalvet. Ligger stortån vinklad ut mot resterande tår ökar belastningen på fotvalvet,  stortåleden och även plantarfascian under foten påfrestas.

Den raka linjen för stortån är därmed värdefull men bredden över samtliga tåleder är även av stor vikt då foten vidgas när vi landar med foten i marken i jämförelse med när den är upplyft. En för smal sko kan pressa ihop lederna som i sin tur kan leda till bland annat mortons sjukdom där nerven mellan mellanfotsbenen kläms över en längre tid.

Varför ska jag välja en sko med Zero drop?

Att skon har zerodrop möjliggör att foten kan landa i sin naturliga position under kroppen när vi springer. När foten landar under kroppen har vi möjlighet att stabilisera oss på ett bra sätt som ger oss mer kraft i löpsteget. Om den bakre delen på skon har en högre dämpning än i fram bjuder detta in foten till att landa framför lodlinjen och då måste vi luta oss fram när vi springer för att inte ramla. Den framåtlutade positionen gör även att vi inte kan använda full kraft ifrån sätesmuskeln som är en av våra starka motorer i löpsteget.

Hur mycket dämpning ska jag ha?

Här finns det lite fler aspekter som spelar in. Dels har din rörlighet i bröstkorg och höft betydelse. Om du har stelheter här kommer du inte ha möjlighet att springa i lodlinje och därmed kommer inte de stabiliserande musklerna att kunna stötdämpa steget så bra som de skulle kunna göra om du hade full rörlighet. Om rörligheten finns där är nästa fråga om du använder musklerna som stabiliserar, ditt rörelsemönster/din löpteknik spelar därmed in. Detta kan man få reda på genom att filma och analysera ditt löpsteget. Genom att analysera ditt löpsteg kan vi därmed få indikationer om hur mycket dämpning du skulle behöva i din sko.

Denna andra aspekten som spelar in är vad har har tränat i för skor tidigare. Om du är van med att ha dämpade skor skulle jag rekommendera att behålla liknande dämpning i dina nya skor men att som första steg byta till en sko med Zero drop och börja att vänja kroppen med detta.

OBS. Viktigt att tänka på är att oavsett vilka skor du använder successivt vänja kroppen med dem. Börja gärna att gå med ett tag för att sedan växla in dem i din löpning.

Skriv gärna i kommentarsfältet om det är fler frågor som dyker i samband med val av nya skor.

 

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.