Vad är egentligen stretch-shortening-cykeln?

Stretch-shortening-cykeln är en benämning av en rörelse som sker i muskulaturen när vi tränar spänstträning. När en muskel förlängs och genomgår en bromsande muskelaktiveringen (excentrisk fas) lagras kraft i muskelns sena. Du kan likna denna rörelse som när du drar ut en gummisnodd. Den kraften som lagras i senan kommer sedan att användas i nästa fas, frånskjutet (koncentrisk fas) som sker när muskeln sedan drar ihop sig. Precis så som ett gummiband får fart när du drar ut den och sedan släpper. Detta innebär att du inte kommer behöva använda lika mycket muskelkraft för att allstra rörelse.

För en löpare är vadmuskulaturen ett bra exempel. När vi är ute och springer och sätter i foten i backen och hälen förs mot marken pågår den excentriska fasen i vadmuskulaturens sena. Senan förlängs och kraft lagras i som sedan kommer användas vid frånskjutet. Får man till denna timing kommer alltså mindre energi krävas för att jag ska ta mig framåt i ett löpsteg. Blir jag istället seg i min kontakttid mot underlaget kommer mer kraft att krävas för att jag ska ta mig framåt då energin inte lagrats på samma sätt.

Du kan testa gummibandseffekten genom att göra ett hopp och precis i landningen ska du hoppa iväg för nästa steg. Då utnyttjar du den energi och kraft du lagrar. I motsatts till detta använder du inte gummibandseffekten om du vid varje hopp stannar och hämtar ny kraft. Rörelsen behöver ske direkt för att du ska kunna utnyttja kraften.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *