Tekniken avgör din sträcka

Veckans intervalltips handlar om att lägga fokus på din teknik. Det är lätt att fokusera på antal km samt hastighet och tekniken kommer där någonstans i tredje eller fjärde hand. Jag tror inte att det går att ta några genvägar. I slutändan tror jag att det är kvalitén på dina pass och framför allt din teknik som gör att du kommer hålla längre och kommer tåla mer belastning. För mig betydde detta att jag fick backa flera steg till en början, men jag tror starkt på att detta kommer göra att jag kan ta större och kraftfullare steg i slutändan.

Dagens tips följer:

Välj en flack löprunda där du idag ska springa allt från 1-XX st 1 minuts intervaller med 30 sekunders vila mellan samtliga. Välj en hastighet som du känner är lämplig och passar dig utifrån dina förutsättningar. Jag skulle rekommendera att ligga mellan 15-18 på BORGS RPE skala (Se länk för att se betydelse: http://www.gih.se/Global/3_forskning/fysiologi/elinekblombak/Borg_RPE_skalan.pdf). Utmaningen blir att välja så många intervaller som du klarar att springa med en god teknik och hålla en jämn löphastighet. Sträva efter att hitta en lång och ståtlig hållning och håll hög frekvens på stegen (gärna minst 180steg/min) för att förbättra dina förutsättningar att placera foten under kroppen och därigenom avlasta för fot, knä, höft och rygg.

Känner du att du inte klarar att hålla en god löpteknik genom hela 1 minuts intervallen längre, du faller ihop, tar långa steg, tar i mycket med armarna så avslutar du passet. Du har då sprungit exakt så långt som musklerna för en korrekt teknik klarar av. Perfekt! Du är klar! Observera att det därför inte ska vara syra i lårmuskulaturen eller andningen som ska sätta stopp för dig i dagens pass.

Det kan vara svårt att veta när jag har god teknik, det handlar om att lära känna hur kroppens känns vid olika typer av belastningar. Det här är ett sätt att börja lyssna efter det,  återkom gärna om hur du tyckte passet gick.

image

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *