Optimera din sömn och må bättre

Du som följer mig här på bloggen vet att jag haft ett par tuffa år med stress. Stress som brutit ned mig mer än vad jag trodde var möjligt. Min familj och mina vänner har varit på mig att minska arbetet vid flera tillfällen men jag har tyckt att det varit så roligt och kört på. Tills i vinter. Jag började få oförklariga symtom och inget kändes längre lustfyllt. Tillslut började jag se det som många andra sett för väldigt länge sedan. Min kropp orkade inte mer. Tänk att jag trodde jag var en övermänniska som orkade hur mycket som helst. Kalendern var fylld från 5 på morgonen till 22 på kvällen. Allt bara rullade på och tid för reflektion fanns inte på kartan. Jag är glad att jag varit klok nog och tryckt på stoppknappen.

Nu försöker jag succesivt vända denna nedåtgående trend. Det läskiga är inte längre de oförklarliga symtomen utan den obehagligt tomma kalendern. Det stressar mig nästan mer. Att få tid att reflektera och känna efter hur kroppen mår, det är något nytt, och även lite skrämmande. Men det kan få vara det ett tag till, känslan får finnas där i bakgrunden ett tag. Tills jag landat. För snart hoppas jag kunna hitta in i en balanserad vardag där jag kan må bra, skratta och njuta av livet.

Prestationsmässigt är jag på god väg med min träning, jag känner att jag utvecklas dag för dag och har god hjälp vid min sida. Det som jag tycker är spännande med att sträva efter att kunna prestera optimalt och må bra hälsomässigt är att det finns så många parametrar att jobba med. Just nu är jag glad över att träningen rullar på men alla andra parametrar, kosten, det mentala samt den fysiska återhämtning kan jag fortfarande utveckla och göra bättre.

Jag är en tävlingsmänniska och älskar utmaningar. Jag är också en person som bara står och snurrar om det är för mycket saker på gång och för mycket saker jag vill ta itu med samtidigt. Därför inför jag idag en hälsoutmaning här på bloggen som grundar sig i olika vanebeteenden som på sikt är negativa för vår prestation men även hälsa. Vi börjar med ett beteende i taget där målsättningen är att bryta ohälsosamma beteenden för att successivt skapa nya – och får dem att stanna! Denna vecka handlar det om vår SÖMN.

Jag vill därför utmana dig att under 4 veckor att varje dag sova minst 8 timmar per natt.

Varför är sömnen viktigt för mig?

Under sömnen får vår kropp och vår hjärna möjlighet till återhämtning. Den nedbrytning som skapats av kroppens muskler under träning stärks upp under sömnen och gör oss redo för kommande träningspass.

Under sömnen förbättras även vårt minne, vår ämnesomsättning och vår cellproduktion ökar. Vårt immunförsvar påverkas också beroende på vilken kvalité vi har på vår sömn. Sover vi för lite, då ökar även risken för att vi ska drabbas av sjukdom/förkylning. Sover vi tillräckligt länge kommer vårt immunförsvar att stärkas och vi blir mer motståndskraftiga.

I en studie från Uppsala har man kunnat påvisa att sömnbrist leder till en nedbrytningsprocess av hjärnceller. Sömnbrist har visats kunna orsaka samma typ av skador på hjärnan som till exempel en allvarlig hjärnskakning.

Vilka symtom kan jag få om jag lider av sömnbrist?

Symtomen varierar i grad beroende på hur kraftig din sömnbrist är. Vanligt förekommande symtom är trötthet, humörsvängningar, försämrad prestationsförmåga, ökad muskelspänning, försämrat minne och koncentrationsförmåga, störd ämnesomsättning, ökad risk att drabbas av en folksjukdom (infarkt, diabetes, övervikt, ökat blodtryck, depression) samt ett försämrat immunförsvar.

Så är DU med? Antar DU min utmaning att sova minst 8h per natt under 4 veckors tid?

JT5A2763

 

2 comments for “Optimera din sömn och må bättre

  1. 2015/02/20 at 14:28

    Intressant utmaning. Men lite svår dock måste jag erkänna. Känner igen många av symptomen du skriver om men när man har småbarn är det svårt. Väldigt svårt att få till det där med sömnen. Även om man kommer i säng säg kl 21 och har natt i 9 timmar kan man bli väckt och avbruten x antal gånger. Jag tycker att din tanke och utmaning är sund och jag förstår verkligen den men skulle gärna se ett alternativ till småbarnföräldrar. Har ingen ide själv men håller med fullt ut att för lite sömn tenderar att påverka mycket. Håller mina tummar att du klara detta och hejar helt enkelt på dig från sidan denna gång!

    • admin
      2015/02/22 at 14:56

      Hej Hanna.
      Tack för ditt svar.
      Jag förstår dig och som du säger ser dina förutsättningar annorlunda ut när du är småbarnsförälder. Hur många timmar sover du per natt i dagsläget? Skiljer sig antal timmar för dig varje natt? Hur många timmar är optimal sömn för dig?
      /Linda

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *