Lucka 17

Den sjuttonde december är här och det är en vecka kvar till jul. Nu har nedräkningen börjat på allvar och idag snöar det även utanför mitt fönster så julstämningen är på topp.

På dagens schema står teknikträning. Hur tränar vi tekniken bäst om inte vid löpning? I lucka 9 (http://imarunner.se/lucka-9/)fick du tre stycken hållpunkter som är fördelaktiga att tänka på som löpare; hållning, fotisättning samt frekvens. I lucka nummer 2 fick du en övning som kommer hjälpa dig att rekrytera/hitta rätt muskler för att få en god hållning. Under dagens pass kommer du att ha extra stort fokus på dessa tre hållpunkter. Intervallerna kommer därför inte vara så långa utan istället en kortare sträcka där du inför varje ny intervall ska tänka igenom tekniken och komma in i den så fort som möjligt i intervallen.

Dagens pass:

3(4x200m) (30’/90′)

Förklaring: Spring 200m, vila 30sek, spring 200m, vila 30sek, spring 200, vila 30sek, spring 200m, vila 90sek, upprepa 3ggr.

Innan du kör igång passet värmer du upp med löpning 5-10min. Därefter rekommenderar jag att du gör hållningskorrigeringsövningen från lucka 2 (http://imarunner.se/lucka-2/).

Genomför även dynamiska rörlighetsövningar för att släppa spänningar och förbered kroppen på aktivitet (http://imarunner.se/lucka-4/)

Spring 4-5st stegringslopp (ca 50-70m) där du successivt vänjer in kroppen i högre tempo, börja lugnt och successivt öka på slutet av stegringsloppet.

Nu är det dags för passet. Tänk igenom dina hållpunkter: 1. Gör dig lång och ståtlig och jobba från sätesmuskeln för att undvika sittande löpning. 2. Sätt i foten under kroppen med framfoten först och därefter hälen. 3. Håll en frekvens på åtminstone 180 steg/min, det kommer då även vara lättare att sätta i foten under kroppen.

Ta det steg för steg. Detta är inget som man lär sig under ett pass utan behöver nötas och nötas. Det här är ett första steg.

Kom ihåg att andas och slappna av 🙂 Stort lycka till!

JT5A0944

Post navigation

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *