Kompression – Det viktigaste vid akut skada.

Är du ute och löptränar i skogen eller längs med en ojämn väg och trampar snett då är ett kompressionsförband det som kan rädda dig från långvarig rehabilitering. När vi trampar snett och skadar mjukdelar uppstår det först en blödning. För att begränsa blödningen är första prioritet kompression över området. Det som rekommenderas är att snabbt linda ett tryckförband runt skadan inom 30 sekunder då den uppstått. Har du inget tryckförband, ta vad som helst som kan lindas runt området, en t-shirt, en strumpa. Ju snabbare du stoppar blödningen ju snabbare återgång till idrott.

Förutom att tryckförbandet minskar risken för en större blödning minskar det även risken för att svullnad ska uppstå. Svullnaden har samma påverkan som blödningen och kan förlänga rehabiliteringen. Blir det en stor svullnad blir ofta smärtorna mycket kraftigare och på grund av det höga trycket brukar det ofta leda till att man börjar halta. Börjar man halta är det risk att rörelsemönstret förändras och vi börjar kompensera. Detta vill vi i allra största mån undvika då det kan göra att andra delar av kroppen börjar smärta.

Tryckförbandet kan sitta i ca 30min. Därefter bör det lindas om, men med lite mindre tryck. Det kan vara bra att inte ha en strumpa på sig så att man kan ha koll på att tårna inte vitnar.
Förutom kompression brukar kyla, vila och högläge rekommenderas för att minska smärta efter skada.


 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *