Kan man springa ute när det är halt?

I onsdags var det vila på träningsschemat och idag var det dags för intervaller. Jag skulle springa 60 sekunder och vila 30 sekunder. Antalet intervaller och den fart jag skulle ha styrdes av hur tekniken kändes. Sedan intervallerna i måndags har jag haft en grym träningsvärk i baksida och insida lår. Igår var det som värst men jag hade även känningar imorse så funderade på att flytta fram intervallerna en dag för att inte riskera något. Men under dagen blev jag successivt bättre och körde passet som tänkt. Det var en riktig vinterdag i Uppsala. När jag sprang intervallerna var det 12 minusgrader ute. Sådär riktigt friskt och krispig luft. Jag kan verkligen gilla att springa i det här vädret, det är kanske inte är min topp 3 men det ligger däruppe någonstans. Det är något med luften och den tysta och lugna omgivningen som skapas av all snö, och när det knarrar sådär härligt i varje steg.

Jag sprang i mina Vivobarefoot skor (evo pure) och tekniken flöt på. Jag brukar oftast springa helt barfota i dessa men ett par strumpor kändes som ett bra val idag. Dessa skor kanske inte är de första skorna som rekommenderas när man ska springa och det är halt ute, men jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt. De enda gångerna jag tar det lugnt i dem är när jag springer utför branta backar eller i snäva kurvor. Men det är ganska lätt att undvika sådana faror. Jag älskar känslan i steget som blir i de skorna och det ger riktigt bra feedback på hur jag sätter i foten i marken. Det går snabbt att justera steget om jag skulle tappa fokus. I tekniken strävade jag framförallt på att hålla en hög stegfrekvens och en så kort kontakttid i marken som möjligt. Började jag tappa i frekvens blev det genast halare underlag. Genom att hålla en högre frekvens är det lättare att landa med foten under kroppen och då minskar risken för att man halkar/får dåligt fäste. Om du tycker att det är obehaligt att springa när det är halt ute borde du testa att öka stegfrekvensen till 180 steg/min och även korta ned steget lite grann så ska du se att det ger en stor skillnad.

och du, strunt i bilderna när det är -12. Det tar halva passet innan fingrarna blir varma igen!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *