Im a runner Spring Camp


 

Im a runner Camp passar dig som gillar att träna i grupp. Passen innehåller löpteknik, intervaller samt Spiral Stabilisering. Spiral Stabilisering är en revolutionerade träningsmetod där du utvecklar din flexibilitet, stabilitet, balans och styrka via naturliga och funktionella rörelser för löpare, du kan läsa mer om detta här: Spiral Stabilisering. Utöver Spiral Stabilisering har passen ett stort fokus på löpteknik. Du lär dig grunderna inom löpteknik för att kunna springa mer löpekonomiskt men också för att förebygga risken att drabbas av överbelastningsskador. Överbelastningsskador är frekvent förekommande bland löpare idag, både på motion- och elitnivå, och detta är något vi vill sätta stopp för.

Varje Camp startar med en kostnadsfri föreläsning där du teoretiskt lär dig vilken löpteknik som är eftersträvbar. Du sätter dina egna mål och tränar efter dina förutsättningar. Både nybörjare och mer erfarna löpare kan träna tillsammans i våra grupper. Inga förkunskaper krävs. Vi vill erbjuda bra kvalité och även individuell feedback under gruppträningarna. Vi tar därför emot max 20 deltagare/grupp.

Eftersom du successivt utvecklas och blir bättre har Im a runner nu utvecklat tjänsten för att träningen även ska följa din utveckling. I och med att du utvecklas försvåras även träningarna både löptekniskt samt konditionsmässigt. Efter varje träningsperiod kan du trappa upp en nivå. De olika nivåerna är inte beroende på ett visst tävlingsresultat utan på din fysiska utveckling. När du gått Im a runner Camp level 1 kan du under nästa period gå vidare till Im a runner Camp level 2 alternativt om du vill stanna på Level 1 en period till. Du avgör själv. När du gått Level 1 anser vi att du är redo att ta dig an Level 2.

 


 

Im a runner Camp

ÅR 1 – Level 1-3

I Im a runner Camp Level 1 lär du dig löpteknikens grunder, hållning, fotisättning, kadens samt armpendling. Du lär dig även grundläggande övningar inom Spiral Stabilisering. Huvuddelen av passen består av intervaller där kan börja implementera löptekniken. Den effektiva tiden på intervaller är mellan 8-15min. Via Spiral Stabilisering tränar du flexibilitet, koordination samt reaktivering av Spirala kedjor som du vill använda när du springer.

Passets upplägg:

– 15min Spiral Stabilisering
– 15min Löpteknik
– 35min Intervaller
– 10min Nedjogg + stretch

 

ÅR 2 – Level 4-6
Efter första året har du byggt upp en god grund i din löpning. Den grundläggande tekniken är på plats och kan nu börja finslipas. Genom Spiral Stabiliseringsövningarna kommer du ha byggt upp en bra flexibilitet samt bra aktivitet i de Spirala muskelkedjorna. Under år 2 fortsätter du att bibehålla samt utveckla det som du byggt upp via Spiral Stabiliseringsövningarna och kommer nu även att utmana din stabilitet och balans genom försvårade övningar. Träningen är nu även anpassad för att du ska kunna utnyttja puls- och fartzoner under intervallerna och därmed få ett mer individanpassat upplägg. Den effektiva tiden på intervaller är mellan 10-18min.

Passets upplägg:

– 15min Spiral Stabilisering
– 10min Löpteknik
– 40min Intervaller
– 10min Nedjogg + stretch

ÅR 3 – Level 7-9

I år tre blir träningen steget tuffare. Intervallernas effektiva tid förlängs, löptekniken blir mer detaljerad och Spiral Stabiliseringsövningarna försvåras. Under dina två första år har du förbättrat din flexibilitet, stabilitet, koordination och balans via Spiral Stabilisering och har under år 3 förutsättningar att utveckla din styrka i dina Spirala muskelkedjor. Med de nya förutsättningarna kommer du här kunna öka i tempo på intervallerna utan att de överbelastar dina leder, muskler och senor. Den effektiva tiden på intervaller är mellan 18-25min.

Passets upplägg:

– 15min Spiral Stabilisering
– 10min Löpteknik
– 45 min Intervaller
– 5 min Nedjogg + stretch


Im a runner Spring Camp

Tider

Måndagar: 19.00-20.15 – Level 1 (v.3-15)
Tisdagar: kl.19.00-20.15 – Level 3 (v.3-15)
Torsdagar: kl 19.00-20.15 – Level 2 (v.3-15)
Söndagar: kl 16.00-17.15 – Level 1 (v.2-14)

Plats

Samlingspunkt på slottsgården vid Uppsala slott. Träningsplatserna varierar därefter mellan Engelska Parken, Stadsträdgården, längs med Fyrisån samt runt slottet.

Pris (uppehåll påsklov)
1 pass: 150kr
12 pass: 1200kr (100kr/st)
24 pass: 2000kr (4 pass gratis)

Bokning:
Skicka intresseanmälan via mail: info@imarunner.se. Skriv namn samt vilken dag/dagar du önskar delta i.


 

Skärmklipp 2014-12-29 18.22.28   Skärmklipp 2014-12-29 18.25.19

Skärmklipp 2014-12-29 18.24.53   Skärmklipp 2014-12-29 18.25.07

Skärmklipp 2014-12-29 18.23.51