Hur får jag bäst återhämtning?

Jag vill nu koppla tillbaka till fredagens frågeställning. Hur får jag optimal återhämtning på min vilodag?

Det var tunt med kommentarer om detta här på bloggen 😉 men på instagram skrevs en del kommentarer. Det var blandade svar, promenader och cykling skrevs ett par gånger men soffan var nog en av storfavoriterna.

Det första du behöver fråga dig, vad är det jag vill återhämta mig ifrån? Vilka muskler är trötta? Många av de aktiviteter vi bedriver idag belastar våra vertikala muskelkedjor (Muskelkedjor). Får dessa muskler aldrig återhämtning kommer de tillslut att överbelastas och förkortas. Fortgår detta över tid kommer höga komprimerande krafter utsättas på våra leder och tillslut kommer skadorna.

Cykling, simning och soffläge är aktiviter som också belastar de vertikala muskelkedjorna vilket betyder att det inte ”återhämtas” för att dem används i dessa aktiviteter. Önskar du att återhämta de vertikala muskelkedjorna är aktivering av spirala muskelkedjor den optimala återhämtningen. När du aktiverar de spirala muskelkedjorna minskar aktiviteten i de vertikala kedjorna och de får chans till återhämtning.

Går du med en bra hållning och med lagom långa steg kommer även en promenad att aktivera de spirala muskelkedjorna och du kommer via promenaden kunna återhämta det vertikala muskelsystemet. Har vi dock inte en upprätt hållning när vi går kommer de vertikala systemet fortfarande att belastas.

Förutom promenader finns ett rörelseprogram med en mängd olika övningar som aktiverar spirala muskelkedjor. Här nedan ser ni en övning som är med och aktiverar de spirala kedjorna i det upprätta läget och när jag böjer mig framåt stretchar jag de vertikala muskelkedjorna.

1 comment for “Hur får jag bäst återhämtning?

  1. Ludvig Hersan
    2015/08/15 at 18:57

    Tack för tipsen! Tog en promenad för återhämtning av de vertikala systemet och det kändes bra. Nu ska jag försöka aktivera mitt spirala system innan jag gymmar 🙂 // hälsningar Ludde

Lämna ett svar till Ludvig Hersan Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *