Har jag drabbats av en stressfraktur?

Har jag drabbats av en stressfraktur?
Långdistanslöpare har en ökad risk att drabbas av en stressfraktur, även löpare som tränar mycket ensidig träning samt löpare som har mycket hopp i sina pass.

IMG_0355.PNG

Vad är en stressfraktur?
En stressfraktur kan uppstå i vilka benstrukturer som helst, de uppstår som små sprickor i benet. För löpare är det mer vanligt att mellanfotsbenen drabbas men de större benen i foten kan också drabbas, likaså underbenen.

Till en början ger stressfrakturer smärta vid träning, om man fortsätter träna när det gör ont kommer smärtan att stiga och det kan tillslut vara så illa att det är omöjligt att träna. Från att endast göra ont vid träning börjar det sedan att göra ont i vila. Smärtan upplevs som ganska distinkt från en punkt, smärtan ökar vid tryck och ibland kan även en svullnad lokaliseras från stressfrakturen.

För att verifiera stressfrakturen kan man göra en slätröntgen. En stressfraktur är inte synlig på en röngten förrän ca 2-4 veckor efter skadan uppstått då de är för små för att synas. Efter cirka två veckor har läkningen börjat ske och kan då synas på röntgen.

Vilka drabbas?
Alla kan drabbas av detta, men man har sett i studier att kvinnor är i högre grad utsätta för detta än män. Det är också vanligt att stressfrakturer uppstår i samband med ätstörningar.

Vad är orsaken till att man drabbas av en stressfraktur?
Orsaken till att man får en stressfraktur som löpare är i de allra flesta fallen för hög dos träning och för lite återhämtning. Många gånger förekommer även för ensidig träning som då sliter på samma strukturer. Något som även stressar fötterna och underbenen är mycket hopp. Hoppträning är viktigt för att stärka löpsteget. Det är därför viktigt att man är noga med mängden hopp. Skriv gärna ned vecka för vecka hur mycket hopp det blir för att inte riskera att överbelasta vissa veckor.

Hur är behandlingen när jag fått en stressfraktur?
Behandlingen kan skilja en del beroende på vilket ben som har utsatts för frakturen. I de allra flesta fallen är det immobilisering i 8-12 veckor innan rehabilitering kan starta. Det är viktigt att frakturen får tid att läka ordentigt innan återgång. I vissa fall används gips för att stabilisera och förbättra möjligheterna till läkning, i andra fall kan även operation vara ett alternativ för att få en förhöjd läkning och tiden för immobilisering kan bli kortare.

Hur undviker jag att drabbas av stressfrakturer?
Mitt första råd är att skriva träningsdagbok. Gör du detta kan du gå tillbaka och se hur din träning sätt ut och även hur du känt efter passen. Kanske har du haft känning från detta område tidigare men inte riktigt tagit det på allvar. Träningsdagboken ger dig bra med information om hur du bör justera din träning när du börjar få smärta och du kan då kanske i tid förhindra att smärtan förvärras och du får smärta även i vila.

Mitt andra råd är att variera din träning. Stressfrakturer uppstår när det blir för mycket belastning på samma strukturer.

Mitt tredje och sista råd är att stegra träningen succesivt. Lyssna på kroppen och stegra därefter!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *