Funktionell träning för löpare

I oktober förra året kom jag i kontakt med en ny träningsform. En träningsform som jag letat efter sedan min långa skadedrabbade period under gymnasietiden. Under gymnasietiden fick jag skada efter skada som gjorde att jag successivt förlorade glädjen med löpningen. Löpningen som var mitt allt. Alla dagar byggdes upp utifrån träningen. Träningen var prio ett.

Tillslut tog dock skadorna över och det var mer alternativ träning än ordinär träning i mitt schema. Kroppen klarade inte av den repetitiva belastningen som är vid löpning.

Så fort jag blev hel igen var det inte långt innan en ny skada knackade på. Jag kämpade på, med hopp om att det snart skulle ge med sig. Ge med sig och vända. Men vändningen kom aldrig. Jag kunde inte plåga kroppen något mer. Ett halvår efter gymnasiet ställde jag skorna åt sidan, då med tanken att jag aldrig skulle ta fram dem nå mer. Det hade plågat mig tillräckligt och jag hade fått höra flera gånger från läkare ”din kropp är inte byggd för att tåla den här typen av träning”. Visst, det hade han nog rätt i, men vad skulle jag göra? Hur skulle jag göra för att klara av den träningsform jag älskar?
25

Samtidigt som löpningen var det bästa jag visste förstod jag samtidigt att det såhär kan det inte vara. Det är inte naturligt att ha ont. Det är inte naturligt att träna sig till flera överbelastningsskador per år. Smärta är kroppens sätt att säga ifrån och det kommer aldrig att lösa sig förrän orsaken till att smärtan uppkom hittas och justeras.

Jag ville hitta svaren. Att min kropp inte klarade av träningen var ett faktum. Jag är glad att min läkare i alla fall kunde se det. Jag saknade dock svar. Varför klarade jag inte träningen? Varför fick jag ont?

Jag fick ta tag i det hela på egen hand. Jag pluggade tre år till sjukgymnast. Sista året på programmet kände jag fortfarande att jag inte hade de kunskaper jag letade efter. Hur skulle jag träna för att inte skada mig? Jag byggde på med en PT utbildning i Sthlm via SAFE education och läste även på diverse idrottsmedicin kurser. Jag hade lärt mig massor om träning och förändrade min egna träning i samband med detta. Jag tränade massor med styrka då min koppling till problematiken att jag fick skador var att jag var svag. Men trots att Jag blev starkare fick jag ont när jag ökade doseringen i träningen. Jag började tvivla. Kanske fanns det ingen lösning?

Efter en tid tog jag kontakt med en tränare som jag stött på under en friidrottsutbildning som jag tyckte hade ett bra tankesätt kring träning. Jag ville ge löpningen en chans till. Det var inte mitt val att sluta. Jag tvingades dit.

Jag märkte att jag inte klarade att köra på egen hand då träningen hela tiden blev för hård när jag lade upp den så jag behövde vägledning. Cai Bäck blev min nya tränare. Han introducerade barfotalöpning för mig och efter ett halvårs träning hade inga av mina andra skador ens gjort sig påminda, fantastiskt!

Men sakta smög det sig istället på en känning i utsidan av vaden (peroneus) och på mitt först inomhuspass i Västerås sa smärtan ifrån rejält. En helt ny skada kunde fastställas vid månadsskiftet okt/nov -14. En skada som jag faktiskt måste erkänna är den enda som jag såhär i efterhand är glad för att jag fick, det gjorde att min tränare rekommenderade mig att gå till Jesper på  Viking Rehab i Uppsala. Där kom min vändning!!!

Jesper introducerade mig till ett helt nytt sätt att se på kroppens funktioner. Jag var en riktigt pluggis under sjukgymnastutbildningen och trodde jag hade stenkoll på rörelse- och stödjeorganen. Jag kunde i stort sätt varenda muskel, ligament och ben i kroppen. Inte bara vad dem hette utan kunde även deras funktion.

Att exempelvis hamstring böjer i knä och sträcker i höft, att framsida lår sträcker i knä och böjer i höft, det kunde alla se. Det var bara att lära sig ursprung och fäste så kunde man lista ut funktionen. Vi lärde oss varje muskel för sig. MEN hur kroppens alla muskler jobbade gemensamt, till exempel när vi går eller springer. Det var ingen prio att lära sig.

Det är lätt att stirra sig blind på detaljen. ”Den här muskeln gör ont”. Hur ska vi behandla den här muskeln för snabbare läkning?

Men kanske är det så att orsaken till att smärtan inte beror på den skadade strukturen. Kanske behöver man backa och se hela kroppens rörelsemönster från ett större perspektiv för att förstå anledningen till att smärtan uppstår. Att titta på helheten.

Jesper förklarade grunderna för mig i den nya träningsformen, Spiral Stabilisering. En ny träningsform för mig men den har funnits väldigt länge.

Allt var så logiskt. Så tydligt. Vi började med en grundövning. Jag har aldrig känt mig så stel och ofunktionell. Jag som hade fokuserat på dynamisk rörlighet hela året och även lagt in inslag av flera skadeförebyggande styrkemoment på gymmet. Men detta verkade jag inte alls ha nytta av här.

Jag började träna spiral stabilisering och jag märkte väldigt snabbt att jag började att träna muskler på ett sätt som jag inte tidigare gjort. Jag tränade stabilitet, flexibilitet och styrka på ett sätt som var direkt överförbar till min löpning. Här kunde vi verkligen prata om funktionell träning för löpare.

Jag ville lära mig mer. Under våren har jag gått två utbildningar i Spiral Stabilisering på Viking Rehab i Uppsala som är de enda stället i Norden som utbildar i detta. Jag har gått steg 1 och steg 2. I höst är även en steg 3 inplanerad och därefter förhoppningsvis en resa ned till Prag där träningsformen ursprungligen kommer ifrån.

IMG_3495

Magnus och Jesper (mina mentorer i spiral stabilisering) efter en fantastiskt bra steg 2 utbildning för ett par veckor sedan.  

Löpning är naturligt och vi är skapta för att kunna springa. Har vi förutsättningarna så kommer vi att använda spirala muskelkedjor när vi springer. Men av olika anledningar kan denna funktion vara påverkad och andra muskler börjar arbeta när vi springer. Använder vi dem för länge kommer dem tillslut att säga ifrån och en överbelastningsskada uppstår.

Med andra ord. Får vi ont när vi springer, då springer vi på ett sätt som inte kroppen är ämnad för. Kan vi ge kroppen möjlighet att springa med en bra teknik, då kommer vi inte att få ont när vi springer. Du kommer istället kunna springa dig skadefri.

Tänk om min läkare skulle gett mig dem orden.

Lägg tid till att stärka upp dina spirala muskelkedjor och jag lovar dig, du kommer kunna springa dig skadefri! 

Men det hade nog varit för lätt. Jag är glad att jag fått en andra chans!

IMG_3128
En bild från träningslägret i Spanien där jag hade min examination i steg 1. Här testar klubbkompisarna på träningsformen, Spiral Stabilisering.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *