Förbättrat löpsteg med ökad rörlighet

Här har det ekat tomt i stort sätt hela sommaren. I alla fall utåt sätt. Men på insidan, där har det hänt en hel del. Under augusti månad kommer det att fortsätta att ske en del uppdateringar som jag kommer att berätta om, bland annat här på bloggen, men också i nyhetsbrevet. Håll utkik!

Vill du också få Im a runners nyhetsbrev? Skriv ”nyhetsbrev” i ämnesraden till info@imarunner.se.


Min träning har rullat på helt ok under sommaren. Inte spikrakt framåt men ändå åt rätt håll. Så jag behåller hoppet uppe om att göra en comeback. Jag har utvecklats framförallt i min rörlighet under sommaren, detta har bidragit till en helt annan känsla i löpsteget. Jag känner mig lättare och friare i rörelsen. Jag behöver inte skapa lika mycket kraft för att ta mig framåt. Genom den förbättrade rörligheten har tekniken fått en rejäl skjuts framåt. Allt börjar falla på plats mer automatiskt.

Den förbättrade rörligheten har dels berott på att jag inte suttit eller stått stilla lika mycket under semestern som det kan bli när jag arbetar. Ju mer jag är i rörelse ju mindre hinner jag stelna till mellan passen och kan behålla min rörlighet. Men den största anledningen till att rörligheten har ökat är att jag under hela semestern haft mer tid att träna Spiral Stabilisering. Jag har haft som mål att träna minst 1h per dag men vissa dagar har det blivit mer. När man får till träningen regelbundet kommer resultaten och då blir det helt plötsligt lite lättare att göra träningen. När man står och trampar på samma ställe kan det vara lätt att tappa motivationen efter ett tag.

Jag sporras mycket av resultaten jag får i min löpning med hjälp av Spiral Stabiliseringsträningen. Men Spiral Stabiliseringsträningen är dock inte bara kärnan i min utveckling som löpare utan också den enda träningsform som kommit till bukt med mina långvariga bröstrygg/nackproblem som uppkom under studietiden på universitetet. Sedan jag började med träningen finns inte längre smärtan kvar. Otroligt skönt! Så jag kämpar vidare, om inte bara för min löparsatsning, utan för min hälsa också! 🙂

Hur har din träning gått i sommar?

img_9552.jpg img_9553.jpg

Spiral Stabilisering före och efter banpasset på Studenternas IP i Uppsala.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *