Ditt löpsteg

En av de vanligaste frågorna jag får som löpcoach är vilken teknik som är mest fördelaktig vid löpning, dels för att prestera optimalt men även för att undvika skador.
”Hur ser min teknik ut?”, ”Springer jag på rätt sätt?”, ”kan jag förändra något för att springa ännu snabbare”?
Jag tycker att tekniken är en mycket viktig del att titta på då det ofta går att göra förändringar som kan göra dig till en ännu bättre löpare och vilket i sin tur kan få dig undvika långa och tråkiga skadeperioder. Det kan handla om justeringar teknikmässigt eller tillägg av nya övningar i träningen.

Det första som är viktigt att tänka på är att när man pratar löpteknik så bör man ej förväxla detta med en persons löpstil. Vi alla har olika stilar och dessa ska man ej justera för mycket då detta i sig kan skapa mer problem. Det är därför viktigt att utgå från individen ifråga och dennes löpstil när justeringar genomförs.
När vi istället pratar teknik pratar man mer om det optimala sättet att utföra en rörelse eller övning för bäst resultat bortsett ifrån vilken person man har framför sig. Dessa två ska sedan kombineras på ett så bra sätt som möjligt.

Det som är gemensamt med kommande tips är att vid löpning vill vi med så lite kraft och energi som möjligt ta oss framåt. Vi vill alltså kunna springa snabbare utan att förlora mer energi. Detta kallas med annat ord för löpekonomi. En person som springer med god teknik har även en god löpekonomi. Energi ödslas ej på annat än det som gör att vi tar oss framåt.

Nu när vi kommer till tekniken är de fem stycken saker jag vill lyfta:
1. Det första tipset är att löpningen bör ske på fotbladet. Om vi skulle landa på hälen först kommer vi även hamna lågt i steget vilket gör att vi inte utnyttjar all den kraften vi skapar utan vi bromsar rörelsen vi skapar för varje steg, bara på grund av hur vi sätter i foten.
2. Det andra som är bra att tänka på, som även hör ihop med fotisättningen, är bäckenets position. Om vi tippar bäckenet bakåt och ”skjuter” fram höften kommer vi hamna högre i steget vilket i sin tur gör att de är lättare att landa på fotbladet. När man blir trött tippar bäckenet vanligtvis framåt som i sin tur gör att framsida lår får göra mycket av arbetet och man springer då ofta via hälen, med andra ord ”sittande löpning”. Detta gör att energi läggs på fel saker. En god bålstabilitet är A och O för löpare och kan förhindra att bäckenet tippar framåt.
3. Något som också är av värde att kika på är armpendlingen. Armbågen bör hållas låst i ca 90 grader och fingrarna samt handlederna avslappnade. Armpendlingen bör ske rakt framåt framför allt för att undvika att ej förlora kraft i sidled utan använda kraften till att ta oss framåt.
4. Hållningen är likaså av stort värde för löpekonomin. För att inta en bra position kan man när man tänka sig att det är någon som drar en rakt upp via huvudet. Då placeras kroppen i en bra position.
5. Det som oftast är svårast att få till vid träning av teknik är avspändhet, harmoni och rytm i steget. När man tänker på hur man ska springa är det lätt att spänna sig och då är de fler muskler än vad som behövs som arbetar vilket gör att löpekonomin försämras. Träna teknik, men spring också utan att fokusera för mycket på den, då sker den med bäst naturlighet.

Detta är några enkla råd som kan göra stora förändringar i löpsteget, testa och se 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *